خلاصة:
خداوند در آیه شصت سوره انفال، مومنان را به آمادگی در برابر دشمن فرامیخواند. پرسش اصلی نگاشته حاضر چیستی راهبردی است که میتوان از این آیه برای آمادگی در برابر دشمن استخراج کرد. راهیابی به مقصود از واژگان کلیدی آیه، همانند اعداد، قوه، رباط الخیل، عدو و رهب میتواند استراتژی قرآن را در مقوله آمادگی در برابر دشمن گویاتر سازد. نگاشته حاضر میکوشد با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی از دادههای مطالعاتی، به روش کتابخانهای و گونه تفسیر قرآن به قرآن، هدف کلان آیه و راهبرد برآمده از آن را با ارجاع لغوی و تفسیری و نیز بهرهمندی از دلایل عقلی بیان کند. هدف از آمادگی، ایجاد گونهای ترس مستمر، همراه با احتیاط، اضطراب و ذلت در گروه مقابل است که از مسیر آمادگی همهجانبه حکومت اسلامی و همچنین امت اسلامی فراهم میآید. در خصوص حیطه آیه، شمول آمادگی در برابر مطلق دشمنان، اعم از دشمنان آشکار و نهان از آن استفاده میشود. دامنه متعلق و لوازم شکلگیری آمادگی، همه عرصهها را به تناسب شکلگیری غلبه بر دشمنان و عدم اجازه توفیق دشمنان بر جامعه و حکومت اسلامی دربرمیگیرد.
ملخص الجهاز:
"اما درباره اینکه مصداق «قوه » و مقصود از آن کدام یک از مواردی است کـه مفسـران بیان داشته اند، به صورت کلی میتوان گفت با توجه به معنای لغوی قـوه کـه در تضـاد بـا ضعف است ، این واژه هر نیرومندی را در خود جای میدهد و هرکس به اندازه توان خـود باید اقدامی در جهت فراهم آوردن اسباب تقویت و آمادگی انجام دهد.
براین اساس ، برتری سیاسی با در اختیـار داشـتن اطلاعات دقیق از ظرفیت های درونی و آگاهی از وضـعیت دشـمن ، برتـری اقتصـادی بـا سندهای چشم انداز و برتری فرهنگی با تولیـد برنامـه هـای متناسـب ، همگـی مـیتوانـد زمینه ساز شکل گیری آمادگی همه جانبه مطرح در آیه باشد تا در سایه این آمادگی، جسارت تعرض به جامعه اسلامی از دشمن گرفته شود و امنیت در جنبه های گونـاگون آن فـراهم آید.
نتیجه با توجه به بررسیهای انجام شده ، میتوان نتیجه گرفت خداوند در آیه شصت سوره انفال ، با دعوت حکومت اهل ایمان و نیز تمامی مؤمنان به آمادگی (وأعدوا لهم ) و فراهم آوردن اسباب مادی و معنوی (روحی و ایمانی) آن (من قوة ومن رباط الخیل ) در جهت ارهـاب و ممانعت از اقدام گروه دشمنان (ترهبون بـه عـدو اللـه وعـدوکم وآخـرین مـن دونهـم لا تعلمونهم الله یعلمهم ) و با معرفی مرجع تأمین سرمایه های لازم برای آمادگی (وما تنفقـوا من شیء فی سبیل الله ) و ایجاد و تقویت و ثبات انگیزه این آمادگی (یوف إلیکم وأنتم لا تظلمون ) مؤمنان را به اصول مهمی رهنون میسازد که حاصل آن ، حفـظ اقتـدار و عـزت ایشان و جامعه اسلامیشان است ."