خلاصة:
پژوهش حاضر در صدد کشف نقش فرهنگ معلمی در نوع مواجهه معلمان نسبت به اصلاحات برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه اول در شهرستان قائمشهر می باشد . یافته های پژوهش کیفی با روش پژوهش پدیدارشناسی نشان داد که باورهای معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم به دو دسته؛ نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم و نگاه منتقدانه ارزیابی شده است. همچنین آن ها دو طیف از رفتار را در مواجهه با تغییرات کتاب درسی ریاضیات پایه هفتم به نمایش گذارده اند: پذیرش کامل، مقاومت و عدم پذیرش. نتایج پژوهش نشان داد، درک فرهنگ معلمی عاملی ضروری برای آغاز هرگونه اصلاح است که با بهبود نگرش به تغییر تمایلات معلمان نسبت به پیشبرد برنامه های درسی جدید مثبت تر می شود.
The main purpose of this study is exploring the roots and foundations of Schwab’s deliberative theory in curriculum. Therefore، after examining this theory in introduction، its foundations and origins were investigated. According to this، basic assumptions of this theory are practical and quasi practical arts، eclectic arts، commonplace and collective decision. Aristotle’s distinction between intellectual and moral virtues، knowledge categories and learning by doing are among the most important origins of Schwab’s’ theory. Distinction between theoretical and practical in Dewey’s ideas، his viewpoints on thinking along with pluralism are the essential foundations to evolution of Schwab’s theory. On the other hand، Haberma’s instrumental – communicative dualism، dialogue between commonplaces to achieve the goals and dialogue conditions and also decision making in micro level based on the communicative rationality، have some important implications for Schwab’s deliberative theory in curriculum.