خلاصة:
معلمان آینده، دانشجومعلمان کنونی هستند که آموزش آنان به منظور معلمی در عرصه پیوند نظر و عمل، با تمرکز بر توسعه دانش معلمی در برنامه کارورزی به عنوان جز مهمی از برنامه تربیت معلم تدوین شده است. یکی از مولفه های اثرگذار در این برنامه پیش از خدمت در مدارس، مربی است که این پژوهش در صدد مطالعه آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی- پدیدارشناسی و با تمرکز بر چهار شرکت کننده، از میان 22 مورد مطالعه انجام شده است . همچنین مصاحبه نیمه ساختاری با مربیان آنان صورت گرفته است. داده ها از طریق کدگذاری و مقوله بندی اشتراس و کوربین تجزیه و تحلیل شده اند. تحلیل داده ها نشان از آن دارد که مربی، نقش را گاه به صورت مربی به عنوان مقلد، گاه به شکل شریک تجارب و گاه به شکل مجموعه ای از بازاندیشی ها نشان می دهد.
Future teachers are current
teacher-students who focus on
developing teachers’ knowledge in the
field of theory and practice in
practicum as an important part of the
teacher-training program. One of the
effective factors in the pre-service
programs is school coach that has been
studied in this research. The research
method used here was qualitative
method through phenomenology
research. Among 22 cases, focus was
on 3 participants. Participants are
students of 91-92 university year who
have completed 3 practica. The data
was collected through semi-structured
interviews and participants’
observation. Also, semi-structured
interviews were done with their
mentors. Data were categorized by
using Strauss and Corbin analysis
procedure. The findings show that
coach as the most effective factor in
this profession can develop teacherstudents’
competences. A coach do this
effective task through these roles:
imitation, joint-experience, and
rethinking.