خلاصة:
شعر با اسطوره گره خوردهاست و شاعران اغلب لحظاتی را در سیر اساطیری به سر میبرند. اسطوره با بیانی نمادین، به شکوفایی شعر و چندلایه شدن اثر کمک میکند. پیشرفت علوم سبب کمرنگتر شدن اثر اساطیر در بین مردم شد، اما هرگز نتوانست آن را بهکلی و بهخصوص از حیطۀ ادبیات خارج سازد. از همین رو، بر آنیم تا در شعر موسوی گرمارودی، به نمونههایی از اساطیر برای پاسخ به این پرسش دست یابیم که گرمارودی از چه نوع اسطورههایی در اشعارش بهره جستهاست و در این زمینه بیشتر به کدام دسته اشاره کردهاست؟ بررسیها نشان میدهد که گرمارودی در اشعارش به استفاده از اساطیر مختلف ملی و مذهبی دست زدهاست. بیشترین توجه شاعر، به اساطیر مذهبی بعد از اسلام است که در این بین شخصیتهایی چون پیامبر(ص) و امام علی(ع) و امام زمان(عج) بنمایۀ اصلی شعر او را تشکیل میدهند. اساطیر دینی قبل از اسلام، در درجۀ دوم استفاده قرار دارند و اساطیر ملی با فاصلهای کم در درجه سوم اهمیت قرار میگیرند. گرمارودی از اساطیر ملی نیز برای تبیین مفاهیم مذهبی و آیینی بهره جستهاست. وی گاه برای برجستهتر کردن مفاهیم معاصر، به بازگویی اساطیر گذشته پرداختهاست.
Poetry and myth are intertwined and most of the poets often live in the mythological spaces for moments. Myths help poetry being prosperous and having multi-layered meaning through its symbolic expression. With the development and progress of science، the influence of myths in human societies decreased; however they have not generally lost their impact، especially in literature. So we are to find some examples of myths in the works of Ali Mousavi Garmaroudi to know what kind of myths he has used in his poems and which of them have been more confirmed by him? The studies show that Garmaroudi has used different kinds of religious and national myths in his works. He focuses on Islamic mythological figures، and among them paying attention to the characters such as prophet Mohammad (PBUH)، Imam Ali (AS) and Imam Mahdi (AS) is the main theme of his poetry. Pre-Islamic mythologies and Iranian national myths stand، with a slight gap، on the second and third positions، respectively. He has even used national myths to explain ritual and religious concepts. He has sometimes recounted the past mythologies to highlight modern concepts.
ملخص الجهاز:
از همین رو، بر آنیم تا در شعر موسوی گرمارودی، به نمونه هایی از اساطیر برای پاسخ به این پرسش دست یابیم که گرمارودی از چه نوع اسطوره هایی در اشعارش بهره جسته است و در این زمینه بیشـتر بـه کـدام دسته اشاره کرده است ؟ بررسیها نشان میدهد که گرمارودی در اشعارش به استفاده از اسـاطیر مختلـف ملی و مذهبی دست زده است .
ذهن خلاق شاعران ، زمینه بروز اسـاطیر مختلـف را فـراهم آورده ؛ البته شیوه ظهور آن ها به گونه های مختلف بوده است : الف ) گاه شاعر عین یک اسطوره را یادآوری میکند و در حقیقت نوعی تلمیح بـه کـار میبرد.
گرمارودی با ذکر نام «پر سیاوشان » یادی نیز از اسطوره ملی «سیاوش » کرده اسـت : «کـدام قابیل مرا از پیش کشته است / که چون به دنیا آمدم / از کـلاغ هـا نفـرت دارم / و دلـم چـون پـر سیاوشان کبود است » (همان : ٩٠).
گرمارودی نیز چون سایر شاعران ایرانی و اسلامی با این شخصیت ها آشنا بـوده و ضـمن استفاده از نام آن ها و یادآوری اسطوره مربوط ، به نقد سـاختاری و اجتمـاعی جامعـه خـود دست یازیده است .
گرمارودی در این ابیات ، اسطوره یوسف (ع ) را با گناه نخستین آدم (ع ) به هم پیوند داده و بـه گونه ای زیبا، کهن الگوی برادرکشی را یادآوری کرده است .
گرمارودی شاعری کاملا دین گرا و مذهبی است ، از ایـن رو، در عـین حـال کـه از شخصیت های تاریخی مبدل به اسطوره یاد میکنـد، بـه شخصـیت هـای اسـلامی توجـه دوچندان دارد.