خلاصة:
قرآن مجید به تثلیث مسیحی اشاره و آن را رد کرده است؛ اما آیا تثلیث مسیحیت رایج را رد میکند یا تثلیثی خاص را که در حجاز در زمان ظهور اسلام رایج بوده است؟ برخی از نویسندگان مسیحی میگویند که تثلیث مردود قرآن با تثلیث رایج مسیحی دو تفاوت دارد؛ یکی اینکه «سه خدایی» است و نه «یک ذات و سه شخص» و دوم اینکه افراد آن عبارتند از «خدا، مسیح و مریم» و نه «پدر، پسر و روحالقدس». این نویسندگان آیاتی از قرآن را کنار هم گذاشته و با استفاده از سخن برخی از مفسران مسلمان چنین برداشتی کرده اند. سخن ما این است که استفاده از این آیات نادرست است و شواهد و قرائن نشان می دهد که آیات قرآن، تثلیث رایج مسیحی را رد میکند و نه سه خدایی را و افراد تثلیث قرآن نیز «خدا و مسیح و مریم» نیستند. نویسندهای مسیحی مدعی شده است که قرآن مجید نه تنها تثلیث مسیحی را رد نمیکند، بلکه آن را تایید میکند. وی به دو واژه «کلمه» و «روح» که در قرآن برای مسیح به کار رفته متمسک میشود؛ اما مفسران نشان دادهاند که این دو واژه به معنای ازلی و غیر مخلوق بودن مسیح نیست، بلکه به معنای خلقت خاص و ویژه آن حضرت است.
ملخص الجهاز:
"اما آیا قرآن مجید در دو آیه ای که با صراحت به آموزه تثلیث پرداخته و کلمه «ثلاثه » یا سه را به کار برده ، یعنی آیات ١٧١ از سوره نساء و ٧٣ از سوره مائده ، سه خدایی را رد میکند و نه تثلیث مسیحیت رایج را؟ و نیز آیا آیه ١١٦ از سوره مائده ، که در آن سخن از الوهیت دادن به مسیح و مادرش در کنار خدا رفته ، آموزه تثلیث مسیحی را رد میکند، تا گفته شود افراد تثلیث قرآن خدا و مسیح و مریم است ؟ تا اینجا سخن نویسندگان مسیحی این بود که قرآن مجید تثلیثی بدعت آمیز را رد میکند و نه تثلیث مسیحیت راست کیش را؛ اما یکی از این نویسندگان ، چنان که خواهد آمد، از این نیز فراتر میرود و میگوید که قرآن مجید نه تنها تثلیث مسیحیت رایج را رد نمیکند، بلکه آن را تأیید میکند.
به هر حال همه این نویسندگان تلاش میکنند که بگویند نوعی سه خدایی که مشتمل بر خدا و مسیح و مریم بوده ، در عربستان قبل از اسلام وجود داشته است و قرآن مجید آن را رد میکند؛ اما جدای از اینکه سخنان سه نویسنده فوق بر هم منطبق نیست و نیز مبتنی بر حدس و گمان است ، همان طور که گذشت ، قرآن مجید به روشنی تثلیث رایج مسیحی را رد میکند."