خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک بسته جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریهای کتل هورن و کارول بوده است. به اینمنظور نمونهای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 ساله به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بینآزمونی» و در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاسهای تکمیلی، 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ها بین 76/0 (توانایی لامسهای) و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاسها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 6/0 تا 1/0 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروههای سنی مختلف در همه تواناییها با هم تفاوت معنادار داشتهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی، یک ساختار سه عاملی شامل تواناییهای شناختی، روانی حرکتی و سرعت را مورد تایید قرار داده است. از این رو، می توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است.
ملخص الجهاز:
طراحي و ساخت آزمون جامع سنجش تواناييهاي شناختي و رواني حرکتي کودکان Designing and developing a Comprehensive Scale of Cognitive and Psychomotor Abilities for Children روح الله شهابي * Rouhollah Shahabi Abstract هدف از پژوهش حاضر، تدوين يک بسته جامع سنجش تواناييهاي شناختي و رواني حرکتي معتبر و روا براي کودکان بر The aim of this study has been developing a اساس الگوي نظريه اي کتل هورن و کارول بوده است .
Keywords: assessment of cognitive and psychomotor abilities, Cattell Horn Caroll model, , چکيده واژه هاي کليدي: fluid reasoning, short term memory, long term سنجش تواناييهاي شناختي و رواني حرکتي، الگوي کتل – هورن – کارول ، استدلال سيال ، حافظه memory, visual processing, auditory processing, comprehensive knowledge, reading, psychomotor کوتاه مدت ، اندوزش و بازيابي با تاخير، پردازش ديداري، پردازش abilities, tactile ability, psychomotor speed, reaction شنيداري، دانش ادراکي، دانش کمّي، خواندن و نوشتن ، تواناييهاي speed.
١٤) مقياس تمايز گام هاي صوتي ١ (کيسر، ٢٠١١): اين آزمون به کمک يک نرم افزار رايانه - اي انجام ميشود و در پژوهش حاضر براي سنجش پردازش شنيداري از آن استفاده شده است .
خلاصه نتايج تحليل واريانس متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) در مجموع بررسي روائي سازه با استفاده از روش تمايز سني نشان داده است در عامل هاي استدلال سيال ، حافظه کوتاه مدت و کاري، خواندن ، دانش و پيشرفت رياضي، حافظه بلندمدت ، سرعت رواني حرکتي، سرعت تصميم گيري و واکنش و دانش جامع بين گروه هاي سني مختلف تفاوت معناداري وجود دارد و روند پيشرفت عملکرد بين گروه هاي سني ٦ گانه وجود دارد.