خلاصة:
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از حیث روش توصیفی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، روش میدانی و روش کتابخانهای است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز در این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته میباشد. قلمرو مکانی این پژوهش در شهر تهران در بین 456 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشگاه تهران است.
یافتههای پژوهش نشان داد سطح مولفههای قانونمداری و تفاهم فرهنگی به ترتیب دارای رتبه اول و دوم اهمیت در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بوده و سطح مولفههای انسجام اجتماعی و مشارکت شهروندی به ترتیب دارای رتبه اول و دوم اهمیت در میان دانشجویان دانشگاه تهران بوده است. با توجه به نتایج حاصل از آزمون سرمایه فرهنگی در بعد فردی سطح این مولفه از مولفههای اصلی سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان دانشگاه تهران قویتر از سطح این مولفه در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات میباشد. و سطح مولفههای بعد اجتماعی و بعد ملی از مولفههای اصلی سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قویتر از سطح این مولفه در میان دانشجویان دانشگاه تهران میباشد.
This research is “Applicable”by purpose and “Descriptive” by method.The data is
also collected by “Field” and”Library” method and carried out by “Questionnare
forms” among 456management students of both T.U and I.A.U (statistical
population).
The findings revealed that two factors”law_oriented”and “cultural
comprehension” among I.A.U student and also the factors “social solidarity” and
“citizen participation” among T.U students are significant factors.
The result indicates (by cultural capital testing)the individual level as a main factor
of cultural capital among T.U students is more significant than I.A.U students.In
addition,the level of the factors “social and national dimensions”of I.A.U students are
more remarkable than T.U ones.