خلاصة:
مقدمه و هدف پژوهش: شناسایی عواملی که بر گرایش کارآفرینانهی سازمان موثر هستند و بررسی تاثیر این عوامل ضروری است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است.
روش پژوهش: روش این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی، بر مبنای نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی پیمایشی و بر مبنای نوع دادههای استفاده شده از نوع کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد (180) نفر است. آزمونهای رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمودن فرضیهها استفاده گشت. همچنین مفروضات آزمون رگرسیون نیز توسط آزمون دوربین-واتسون لحاظ گشت.
یافتهها: با تایید فرضیههای پژوهش یافتههای زیر حاصل گشت:
1) فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
2) میزان انطباق پذیر بودن سازمان بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شاغل در شرکت زامیاد تاثیر مثبت دارد.
3) میزان درگیر شدن کارشناسان شرکت زامیاد در کارشان بر گرایش کارآفرینانهی آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
4) رسالت سازمان بر گرایش کارآفرینانهی کارشناسان شرکت زامیاد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
5) میزان پایداری کارشناسان شرکت زامیاد بر گرایش کارآفرینانهی آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه گیری: برای ایجاد گرایش کارآفرینانه در افراد یک سازمان باید روی فرهنگ آن سازمان تمرکز کرد و در جهت هماهنگی ارزشها و هنجارهای افراد با هنجارها و ارزشهای سازمان قدم برداشت. در این راستا تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی (شامل انطباق پذیری، درگیر شدن در کار، رسالت سازمان و پایداری کارکنان) بر گرایش کارآفرینانه سازمان موثر هستند.
Introduction and aim:
Identification of constructs that influence on EO and also
investigating their impact on EO is very important. Our study aims to investigate the
impact of organizational culture on EO in Zamyad Company
.
Methodology
: This study is practical, descriptive survey, and quantitative. Our
sample contains the experts of Zamyad Company who are about 10 people. e
used all of the people in our sample for analyzing because they were few and
limited. 133 completed quesonnaires were returned. e used simple and multiple
linear regressions for analyzing the collected data. Besides, assumptions of
regression investigated using Durbin-atson test
.
Findings
: ith confirmation of our hypothesizes, these findings has build:
1) Organizational culture has a significant and positive impact on entrepreneurial
orientation of Zamyad Company
.
2) Adaptability of organizations has a significant and positive impact on
entrepreneurial orientation of Zamyad Company
.
3) Involvement of organizations has a significant and positive impact on
entrepreneurial orientation of Zamyad Company
.
) The mission of organizations has a significant and positive impact on
entrepreneurial orientation of Zamyad Company
.
5) Consistency of organizations has a significant and positive impact on
entrepreneurial orientation of Zamyad Company
.
Conclusion
: For managers to identify factors influencing in EO. ith regard to
confirmation of our hypothesizes, we conclude that managers should control the
organizational cultural for implementing entrepreneurial activities. Therefore, all of
the dimensions for organizational culture (including: adaptability, involvement,
mission, and consistency) have a significant and positive impact on organization’s
entrepreneurial orientation