خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش عوامل فردی، سازمانی و فنی در پیش بینی باورهای رفتاری، هنجاری و کنترلی معلمان نسبت به اشتراک دانش است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بهره گرفته شده است. همه معلمان دوره راهنمایی شهر رشت خوار جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند که عده آنان 317 نفر بوده است. از این مجموع، 173 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامه اشتراک دانش و عوامل سازمانی اشتراک دانش چناماننی و همکاران (2012) استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، مولفه تمایل به اشتراک دانش بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده است و مولفه های رفتار اشتراک دانش، باورهای هنجاری، باورهای کنترلی و باورهای رفتاری نسبت اشتراک دانش در مراتب بعدی قرار گرفته اند. نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داده است که باورهای هنجاری و باورهای کنترلی به طور مستقیم و غیرمستقیم نقشی تعیین کننده در ایجاد تمایل و رفتار اشتراک دانش معلمان دارند. درحالیکه باورهای رفتاری بر تمایل و رفتار اشتراک دانش اثر معنادار ندارد. علاوه براین، یافته ها حاکی از آن است که درک از دست دادن قدرت، درک لذت بردن از کمک به دیگران، کسب شهرت، نوآوری و فناوری با واسطه باورهای هنجاری بر تمایل به اشتراک دانش اثر میگذارد و سه عامل فواید ادراک شده، فناوری و نوآوری با واسطه باورهای کنترلی بر رفتار اشتراک دانش اثر مستقیم دارند. در این میان، انگیزه های سازمانی درک شده بدون واسطه بر تمایل به اشتراک دانش اثر میگذارد.
ملخص الجهاز:
علاوه براین ، یافته ها حاکی از آن است که درک از دست دادن قدرت ، درک لذت بردن از کمک به دیگران ، کسب شهرت ، نوآوری و فناوری با واسطه باورهای هنجاری بر تمایل به اشتراک دانش اثر میگذارد و سه عامل فواید ادراک شده ، فناوری و نوآوری با واسطه باورهای کنترلی بر رفتار اشتراک دانش اثر مستقیم دارند.
باورهای رفتاری، هنجاری و کنترلی معلمان نسبت به اشتراک دانش از طریق عوامل فردی (انگیزه های سازمانی، فواید متقابل ، کسب شهرت ، قدرت دانش ، لذت کمک به دیگران ) قابل پیش - بینی است .
همچنین ، بنابر یافته های به دست آمده به نظر میرسد که کسب شهرت در هدایت لذت بردن از کمک به دیگران و رفتار آنان مؤثر باشد، به طوری که آنان تصور میکنند که میبایست اطلاعات ، دانش و تجارب کاری خود را با سایر همکارانشان به اشتراک بگذارند و به همین سبب از طرف مدیر نیز مورد تشویق قرار بگیرند.
علاوه براین ، در تبیین عوامل مؤثر بر اشـتراک دانـش یافتـه هـا نشـان داده اسـت کـه باورهـای هنجاری معلمان نسبت به اشتراک دانش متاثر از لذت کمک به دیگران ، فناوری، کسـب شـهرت ، از دست دادن قدرت دانش و نوآوری بوده است .
شایان ذکر است که با نگاهی به نتایج و مرور مبانی نظری، دستمایه های خوبی برای نقد نظام آموزش و پرورش از جهت روابط ساختاری و تأثیر عوامل فردی، سازمانی و فنی بر رفتار اشتراک دانش معلمان با میانجیگری باورهای هنجاری و کنترلی فراهم میشود.