خلاصة:
عملیات روانی ارتش ایالات متحده ، نوعی بازاریابی عمومی افکار میباشد. برای دستیابی به این منظور امور غیرنظامی ارتش امریکا و فرماندهی عملیات روانی (١)، واحدهای فعال و ذخیره ای را برای انجام مبارزات عملیات روانی استخدام میکند. اما روش مورد استفاده در مدیریت نبردهای عملیات روانی مانع اجرای به موقع و کارآمد این نبردها میشود. اجرای تمام و کمال عملیات روانی امر بسیار دشواری است ، در عین حال ابزارهای مدیریتی مناسب برای انجام این عملیات ها وجود ندارد و توده مردم نیز فرایند آنها را درک نمیکنند. این نوشته در نظر دارد اصول و نحوه ارائه الگو و ابزارهای مربوط به توسعه مدیریت نبرد عملیات روانی و سازوکارهای مبتنی بر مخاطب موردنظر را تشریح نماید.
ملخص الجهاز:
"مطالب قابل ارائه شامل توصیه هایی درخصوص چگونگی تعمیم استفاده از فنون بازاریابی در عملیات روانی و آیین نامه های رزمی برای مدیریت عملیات روانی در صحنه نبرد میباشد.
د. روند دگرگونی 14 Target Audience Analysis(TAA) فرایند تحول و دگرگونی با بررسی اهداف افراد ذینفوذ، تعیین مخاطبان موردنظر و تعیین نوع فرآورده های عملیات روانی و نحوه تولید آنها توسط نیروی ویژه عملیات روانی تحقق مییابد.
٣٠-٣ اصولی را برای پیریزی عملیات روانی ارائه میدهد؛ و در عین حال مستقیما با اصول دکترین آیین نامه رزمی٠-٣ عملیات ؛ عملیات اطلاعات ؛ آیین نامه رزمی ٢٥-١٠٠ دکترین نیروهای عملیات ویژه ارتش ؛ و بیانیه مشترک (١٧) ٥٣-٣، دکترین عملیات روانی مشترک، در ارتباط است و باید به همراه آنها مورد استفاده قرار گیرد.
در این آیین نامه رزمی موضوعات مختلفی مطرح شده است ، اما این مقاته تنها به موضوعاتی میپردازد که مستقیما به مدیریت نبرد عملیات روانی مربوط باشد.
اما با توجه به کاربردهای سیاسی بیانیه های عمومی، این مسئولیت غالبا بر عهده مقامات بالاتر میباشد (نمودار ٤-٢) همان طور که در بررسی افراد ذینفوذ آمده است ، چندگانه بودن مقامات مافوق عملیات روانی گاهی میتواند موجب ناکارآمدی تحلیل های به عمل آمده از اهداف افراد ذینفوذ شود.
٣٠-٣ هفت اصل را برای فعالیت های عملیات روانی ارائه میکند، اما در تعاریف و بحث های مطرح شده در این آیین نامه رزمی درخصوص استفاده از این اصول در مدیریت نبرد، مطلب چندانی نیامده است .
برای اینکه اقدامات صورت گرفته از سوی نیروهای رزمی تأثیر بیشتری بر مخاطبان موردنظر داشته باشد، باید عملیات روانی در تمامی طرح ریزیها مدنظر و مورد استفاده قرار گیرد."