خلاصة:
هدف این مقاله از یک سو واکاوی چگونگی تاثیر رسانه بر افکار عمومی و از سوی دیگر چگونگی بهره گیری کشورها از این تاثیر در اعمال قدرت با مفهوم اقناعی آن برای رسیدن به اهداف خود در چارچوب جنگ نرم است . محتـوای برنامه های رسانه ها با مضامین گوناگون برخاسته از فرهنگ کشور به مثابه قدرت نرم آن میتوانـد بـا بهـره گیـری از ابزارهای رسانه ای در مفهوم جنگ نرم ، افکار عمومی کشور آماج را شکل دهی و هدایت کند. جنگ نرم از آن جهـت به افکار عمومی مرتبط میشود که با ابزارها و فناوریهای جدید در تصویرسـازی موجـه از امـر ناموجـه ، همچنـین کسب اعتبار در افکار عمومی بین المللی تاثیرگذار است . شرایط جدید جهانی موجـب شـده تـا کشـورها در رقـابتی درگیر شوند که لازمه آن نه تنها داشتن قدرت نرم و نمادهایی از قدرت سخت اسـت ، بلکـه داشـتن مشـروعیت در میان افکار عمومی جهانی و ترغیب دیگران برای هدف مورد نظر خود نیز اهمیت یافته است .
ملخص الجهاز:
"اصول گرایی اسلامی و نقش آن در رخداد انقلاب اسلامی ایران خواسته یا ناخواسته جایگزینی برای خطر کمونیسـم در دوران جنگ سرد شده است و این جایگزینی به وسیله تلاش امریکا برای دشمن تراشی به جای کمونیسم و بهره برداری از القای تهدید ایران نسبت به جامعه بین الملل و رژیم های عربی منطقه خاورمیانه در راه سوق دادن آنها بـه طرف صلح با رژیم صهیونیستی و دادن خوراک به افکار عمومی امریکا برای توجیه هزینه های حضور خود در مناطق جهان به وسـیله رسـانه هـای غـول آسـای صهیونیسـتی امکـان پـذیر اسـت (متفکر، ١٣٨٦).
ایـن مسـئله از آن رو کـه در جامعه مشهود است قابل طرح و گفت وگو است ، زیرا شکاف موجود بین نسل های اول و دوم با نسـل هـای بعـدی در سطح اجتماعی خودمان نیز به وضوح قابل مشاهده است ؛ در چارچوب جنگ نرم آنها با ابـزار قـرار دادن رسـانه بـه عنوان یکی از ناملموس ترین و شایع ترین ابزارها و با منبعی به نام قدرت نرم در این عرصه علاوه بر حمله به هویت و اعتقادات فرهنگی جوامع به القاء برنامه ها و ارزش های مورد نظر خود مانند تبلیغ سبک زندگی امریکایی میپردازند."