خلاصة:
هدف اساسی پژوهش بررسی تاثیر بازی محلی کپ پک 1 بر میزان کاهش لکنت زبان در دانش آموزان
پسر دبستانی شهرستان سراوان می باشد. جامعه آماری مورد شامل 23 نفر از دانش آموزان دبستان های
95 هستند که از این تعداد، 20 نفر به عنوان حجم نمونه، به روش - شهرستان سراوان در سال تحصیلی 96
نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب گردیدند. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، از نوع نیمه
تجربی با گروه کنترل و پیش آزمون - پس آزمون است، که نحوه ی اثر گذاری 8 هفته بازی کپ پک در هر دو گروه ازنظر شدت و تکرار علایم لکنت مورد اندازه گیری قرار گرفته اند. جهت اندازه گیری شدت و تکرار علایم لکنت از آزمونهای لکنت دوران کودکی و آزمون سنجش شدت لکنت استفاده شد. ابتدا از آزمون آماری کولموگروف - اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع دادهها و از آزمون لوین جهت بررسی فرض برابری واریانس ها استفاده شد. سپس برای آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون پارامتریک تی زوج برای تعیین تفاوت های درون گروهی بین پیش آزمون و پس آزمون دو گروه و از آزمون پارامتریک تی مستقل برای تعیین تفاوت های بین گروهی در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. پس از اجرای 8 هفته و در هرهفته سه جلسه بازی کپ پک هر بار به مدت نیم ساعت مجددا شدت و تکرار علایم لکنت اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که کودکان دارای لکنت در دو گروه تمرین و کنترل از نظر متغیرهای سن، شدت و درصد لکنت همگن و یکسان بودند چرا که مقایسه متغیرهای پژوهشی مذکور در پیش آزمون معنی دار نبود. هم چنین تفاوت میانگین تغییرات متغیرهای شدت و درصد لکنت کودکان دارای لکنت در دو گروه تمرین و کنترل از نظر آماری معنی دار نبود.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل از نظر متغيرهاي سن ، شدت و درصد لکنت همگن و يکسان بودند چرا که مقايسه متغيرهاي پژوهشي مذکور در پيش آزمون معني دار نبود.
فرضيه هاي تحقيق ــ فرضيه اول: ميانگين تغييرات متغير شدت لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل معني دار نيست .
در جدول (٢) و شکل (١) نتايج مقايسه بين گروهي ميانگين تغييرات متغير شدت لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل ارائه شده است .
نتايج آزمون آماري t مستقل دو سويه نشان داد که تفاوت ميانگين تغييرات متغير شدت لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل از نظر آماري معني دار نبود [٠٣٤=P و ١٠٠=(٩)t].
بنابراين فرضيه پنجم مبني بر عدم وجود تفاوت معني دار بين ميانگين تغييرات متغير شدت لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل تاييد مي شود.
در جدول (٣) و شکل (٢) نتايج مقايسه بين گروهي ميانگين تغييرات متغير درصد لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل ارائه شده است .
نتايج آزمون آماري t مستقل دو سويه نشان داد که تفاوت ميانگين تغييرات متغير درصد لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل از نظر آماري معني دار نبود [٠١٥=P و ١٥٠=(١٨)t].
هم چنين تفاوت ميانگين تغييرات متغيرهاي شدت و درصد لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل از نظر آماري معني دار نبود.
هم چنين تفاوت ميانگين تغييرات متغيرهاي شدت و درصد لکنت کودکان داراي لکنت در دو گروه تمرين و کنترل از نظر آماري معني دار نبود.