خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، شناخت و اولویت بندی موانع توسعه و پیشرفت ورزش فوتبال استان یزد می باشد. روش این پژوهش، کاربردی بوده و به شیوه پیمایشی اجرا گردیده است. جامعه آماری پژوهش را 68 نفر از مدیران، مربیان و ورزشکاران با سابقه ورزش فوتبال استان یزد تشکیل دادند. این پژوهش از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. ابزار اندازه گیری آزمودنی ها پرسش نامه محقق ساخته موانع توسعه و پیشرفت فوتبال استان یزد بود. پس از تایید روایی محتوایی توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی پایایی پرسشنامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0/82=α) بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در این مطالعه، در وهله ی اول موانع توسعه و پیشرفت فوتبال استان یزد شناسایی؛ و سپس با استفاده از مدل های مختلف تصمیم گیری چند شاخصه رتبه بندی شدند. نتایج رتبه بندی حاصل از تکنیک کپ لند نشان داد که سه مانع اصلی موانع توسعه و پیشرفت فوتبال استان یزد به ترتیب عدم وجود برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی مناسب، عدم وجود افراد متخصص در پست های مدیریتی فوتبال استان یزد و عدم توجه به استعداد یابی و تیم های پایه می باشد. به نظر می رسد می توان با برنامه ریزی صحیح، استفاده از افراد مجرب برای استعداد یابی و حمایت سازمان های دولتی از حامیان مالی، در جهت توسعه فوتبال در استان یزد گام برداشت.
ملخص الجهاز:
1. Holt, Michie, Oughton, Tacon & Walters دراین راستا، الهی و همکاران (١٣٨٩) پژوهشی را درمورد موانع توسعۀ صنعت باشگاه داری حرفه ای فوتبال ایران انجام دادند.
Haffman, Ging & Ramasamy 364 ولته ن تر وشب ص ب ج ژظععا علاتظپ،٥ا ةشظ ژ سک٣٥،٧ زتشز ی تأثیر تین عوتمل بر عملکرز باصیکناهآ کازش فنی ی مدیرته ی زشنتیجه آ کسب موفقیت تیم ها بسیاش چشم گیر ی تساسی میباشد (عسکریاهآ ٢٤٩٤)أ بنابرتین آ علاقۀ فوکت لعازو به موفقیت ها ملی زش شییدتزها مختلف آ گژیهشگرته شت بر به زتشته تست که به برشسی مبانی تجتماعی ف تقتصازآ 2 فرهنگی ی جغرتفیایی موفقیت ها شییدتزها مختلف بپرزتصند (بیاهآ ٣١١٤، ٤٨أ کریشنا ی هاگلند آ ٣١١٩)/ زشتین ش تستاآ گژیهش هایی که زش سظ ح بین ت لمللی تنجان شدوت ندآ عوتمل مؤثر بر عملکرز یشصشی شت شناسایی نموزوت ند که تص جملۀ تین عوتمل میتوته به عوتمل تقتصازآ شرتیط سیاسیآ تندتص ح جمعیت آ بجی هوتآ حق میزبانی ی یضعیت بموصشی ف بهدتشتی تشاشو کرز (کاستونکا ی 5 تسترکن ٣آ ٣١٢٢آ ٢٢٢.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship,113–16.
Journal of Product & Brand Management, 17(5), 293-304.