خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش تلویزیون در توسعه ورزش همگانی بود که به روش کیفی و استراتژی نظریه پردازی برخاسته از داده ها انجام گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصلگشت و مقوله های اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. همچنین، بررسی اسناد با دو رویکرد جایگاه تلویزیون در اسناد برنامه ای ورزش و جایگاه ورزش در اسناد فرادستی تلویزیون انجام شد. پس از تکمیل یافته ها مدل زمینه ای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین(1994) طراحی گردید. براساس یافته ها، مقوله محوری رویکرد نامناسب تلویزیون به ورزش همگانی شناسایی شد و مقوله های اصلی بر مبنای مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی گردید (این مقولات شرایط علی، شرایط تاثیرگذار و زمینه ای، استراتژی های کنش ـ واکنش و پیامد ها را بازگو می کنند). برخی از شرایط علی شامل: عدم جذابیت مالی ورزش همگانی برای تلویزیون و محدود بودن تعامل دوسویه سازمان های متولی ورزش همگانی با شبکه های تلویزیون است. شرایط مداخله گر و زمینه ای در برگیرنده ضعف شبکه های مرتبط با حوزه سلامت، نیروی انسانی تلویزیون، جذابیت ناچیز ورزش همگانی برای مخاطبان تلویزیونی وگرایش مخاطب به تماشای تلویزیون با انگیزه تفریح و سرگرمی می باشد. علاوه بر این، پیامدها عبارت هستند از: سهم ناچیز ورزش همگانی از ساعات پربیننده ورزش تلویزیون و نقش محدود تلویزیون در ایجاد انگیزه و آگاهی نسبت به فعالیت بدنی.
ملخص الجهاز:
"جدول ١ـ نمونه ای از فرایند تلخیص داده ها در مرحلۀ کدگذاری باز مفاهیم مقولات فرعی مشخصات جنبۀ بهداشتی/ زمینۀ پذیرش / زمان ,,IInnSSAN٢١٠ ,,IInnSSOL٩٤,,IInnSSNH٣١,,IInnSSNC٢٣ تبلیغ محدود برای انجام ورزش و پربیننده / تنوع موضوعی/ تأکید فعالیت بدنی InSP14, InMS22, Doc K6, DocL2 برگروه های مرجع ارزش گذاری/ تکرار/ عادت / InMQ٧ ,InSD٣ ,InSA٦ عدم توجه به مراحل نهادینه سازی رسوب گذاری InMS٢١ ,InST٥ ,InSP١٣ ,InSJ١٣ جذابیت ناچیز ورزش همگانی عدم جذابیت / گرایش به تماشای , InSY١٢ به دلیل نبود فضای رقابت و چالش ورزش رقابتی و چالش استقبال محدود/ عدم وجود احساس کمبود تقاضای اجتماعی برای نیاز/ عدم همراهی/ یکنواختی و تنوع برنامه های تلویزیونی ورزش InSQ3, InSQ4, InMT5, InSY10 محدود برنامه های ورزش صبحگاهی همگانی و همگانی گرایش مخاطب به تماشای ماهیت و کارکرد تفریحی و سرگرمی تلویزیون با انگیزة تفریح و InSC11, InSO9, InSP4, InMT5 تلویزیون سرگرمی لزوم ایجاد هویت ساختاری برای هریک از مؤلفه های ورزش کشور تفکیک مؤلفه ها / ارتباط مؤلفه ها InSO١٤ ,InSH٤ ,InSF٢ ,InSA١٧ در تلویزیون به تفکیک موضوع و مخاطب در کدگذاری محوری با برقراری پیوند بین مقولات ، اطلاعات به شیوه های جدیدی به یکدیگر ربط مییابند که این کار با استفاده از یک پارادایم (مدل الگویی یا سرمشق ) صورت میگیرد.
McCartney, Thomas, Thomson, Scot, Hamilton et al 2."