خلاصة:
ارزیابی، شناسایی نقاط قوت و ضعف یک محصول است. این موضوع، هم توسط توسعه دهندگان و هم از سوی کاربران انجام می شود. در وب سایت ها و محصولات برخط، چند روش استاندارد برای ارزیابی وجود دارد. این معیارها و اصول، باعث می شود تا پایگاه ها بر اساس تحلیل نتایج ارزیابی دارای اعتبار باشد. در ادامه مقاله نیز استانداردها و معیارهای موجود ارائه می شود.
ملخص الجهاز:
ارزیابیهایی که کاربران صورت میدهند، بیشتر مربوط به جنبه محتوایی و برای حصول اطمینان از کیفیت محتوا و اعتبار اطلاعاتی است که وبسایتها ارائه میکنند.
اگرچه ارزیابی محتوایی میتواند شامل انواع اطلاعات مانند محتوای: متنی، تصویری، صوتی و چندرسانهای باشد، اما این نوع ارزیابی، بیشتر برای سنجش اعتبار محتوای متنی و اطلاعات علمی بهکار میرود.
به هر روی، برای ارزیابی محتوای وبسایتها، نخست باید شاخصهای ارزیابی را بر اساس اصول و معیارهای اعتبارسنجی محتوایی تدوین کرد و سپس، با استفاده از مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و سیاهههای وارسی، به بررسی منابع و محتوای اطلاعاتی موجود در وبسایتها پرداخت.
با این همه، جلب رضایت کاربران و برآوردن خواستههای آنان، مهمترین عامل کیفیت به شمار میآید و شاخصها و معیارهای ارزیابی کیفی، بر اساس چگونگي تعامل کاربران با وبسایت و نيز دیدگاههای آنان تنظیم میگردد.
این شیوه ارزیابی، در انواع ارزیابیهای ساختاری مانند: دسترسپذیری، کاربردپذیری و نیز ارزیابی رابط کاربر، مورد استفاده قرار میگیرد.
همانطورکه در ارزیابی کیفی، برای بررسی چگونگی تعامل کاربران با پایگاه و تحلیل دیدگاههای آنان درباره کیفیت خدمات و اطلاعات آن، سیاهههای وارسی و پرسشنامههایی تنظیم میشد، در ارزیابی کاربردپذیری وبسایتها نیز بر پایه شاخصهای کاربردپذیری، سیاهههای وارسی و پرسشنامههایی تنظیم میشود.
در میان انواع پرسشنامهها، مدل وبکوال، کیفیت وبسایت را بر اساس دیدگاههای کاربران بررسی و ارزیابی میکند.
استانداردهای ارزیابی و بررسی محتوا در میان انبوه اطلاعات ارائهشده در وبسایتها، تنها اطلاعاتی سودمند و قابل استفاده خواهد بود که از صحت، اعتبار و کیفیت مطلوب برخوردار باشد.
همانطورکه پیش از این گفته شد، سودمندی و تناسب محتوای یک پایگاه با نیازهای کاربران، از مهمترین شاخصهای سنجش کیفیت محتوا به شمار میآید.