خلاصة:
در این مقاله، تاثیر پیوند مسجد و بازار و نقش آن بر هزینه اجتماعی معاملات اقتصادی بررسی شده است. ارزش ها در بازار، پیام های اطلاعاتی هستند که در جریان ارتباط مسجد و بازار، به فعالان اقتصادی انتقال داده می شوند. این پیام ها حامل ارزش های اجتماعی و جمع گرایانه هستند و به انسجام اجتماعی بازار کمک می کنند. یافته های این تحقیق، با استفاده از روش کمی و با ابزار پرسشنامه استاندارد و حجم نمونه 107نفری بازاریان تهران، به کمک شیوه نمونه گیری سهمیه ای متناسب با حجم به دست آمده است. نتایج، نشان می دهد با افزایش اعتماد بین بازاریان، پایبندی به اخلاق اقتصادی و ارزش ها افزایش و هزینه اجتماعی معاملات اقتصادی کاهش معناداری پیدا می کنند. از طرف دیگر، این امر، به افزایش انسجام اجتماعی بازاریان، ازطریق روابط مداوم آنها و شرکت در انجمن ها و سازمان های جمعی (مانند مسجد) منجر می شود که این مطلب، مهم ترین ویژگی حاصل شده از پژوهش است.
ملخص الجهاز:
"فردباوری، تعبیری لزوما مدرن از پیوستگی اجتماعی است: آنچه لازم است، وجود نیروهایی است که بهجای توقف در فرد ذرهوار و غیراجتماعی (به شکلی که مورد نظر فایدهباوری است) باعث پیشرفت فردباوری اخلاقی شوند؛ ازاینرو، دورکیم، با این استدلال که جامعه، بعضی از ارزشهای آغازین را در چارچوب تقسیمکار رشد و پرورش میدهد، بهدنبال ایجاد نوعی «آیین فردیت» است که مهمترین ارکان آن، ارزشقائلشدن برای وابستگی متقابل، همراه با احترام به افراد و توجه به آزادی و برابری آنان است؛ اما ارزشهایی که دورکیم مطرح میکند، جزء حقوق اساسی یا اختیارات فرد صاحب منافع شخصی به شمار نمیآید؛ بلکه از قبیل هنجارها یا باورهایی اجتماعی است که عهدهدار انجام وظایف و کارکردهای تهی شده از وجدان جمعی پیشیناند.
جدول 1- توزیع فراوانی نسبی شغل طبقات فراوانی درصد درصد معتبر درصد تجمعی خرازی 18 8/16 3/17 3/17 طلا 5 7/4 8/4 1/22 فرش 6 6/5 8/5 9/27 لوازمالتحریر 5 7/4 8/4 7/32 قماش 8 5/7 7/7 4/40 پوشاک 32 9/29 8/30 2/71 کارگاه تولیدی 6 6/5 8/5 9/76 لوازم خانگی 8 5/7 7/7 6/84 کشباف و جوراب 6 6/5 8/5 4/90 آجیل و خشکبار 6 6/5 8/5 2/96 سراج 3 8/2 9/2 99 پلاستیک و نایلون 1 9/0 1 مجموع 104 2/97 100 مفقوده 3 9/1 کل 107 100 بررسی رابطة بین اعتماد و اخلاق اقتصادی و هزینة معاملات اجتماعی در معاملاتی که در شبکة روابط اجتماعی انجام میشوند، همکاری روانتر است؛ زیرا ازنظر روانشناسی کار و همانطورکه آزی (2005) نیز، ادعا میکند، بهدلیل اطلاعاتی که افراد از هم دارند و آشنایی طرفین مبادله، اعتماد متقابل بیشتر و درنتیجه، تصمیمگیری برای فعالیت اقتصادی و معامله، راحتتر انجام میشود."