خلاصة:
با توسعه بزرگراه های شهری و به کارگیری ابزارهای کنترل ترافیک بزرگراهی ابزار کنترل شیبراهه نیز به یکی از اصلی ترین ابزارها در مدیریت ترافیک شهری در ساعت اوج مبدل شده است. ناگفته پیداست که مهندسی این ابزار مهم مدیریت ترافیک شهری بدون به کار گیری ابزارهای رایانه ای حاصلی جز آزمون و خطا نخواهد داشت. یکی از راهکارهای نوین در بررسی و مهندسی ترافیک به کارگیری ابزار شبیه سازی و مدل سازی ترافیک به وسیله این ابزار است که می تواند به نوبه خود موجب پیشگیری از آزمون و خطا و اتلاف وقت و سرمایه شود. با این وجود در صورتی که نرم افزار شبیه ساز به درستی کالیبره نشده باشد، ممکن است با ارائه نتایج نادرست مشکلاتی را به وجود آورد. با توجه به تعداد زیاد عوامل ورودی اغلب نرم افزارهای شبیه ساز به خصوص نرم افزارهای شبیه ساز خردنگر از سویی و از سوی دیگر پرهزینه بودن کالیبراسیون تمامی عوامل، لزوم یافتن عوامل موثرتر را امری مهم و حیاتی می نماید. در این مقاله از روش پلاکت-بورمن که در علوم کشاورزی و بیولوژی متناوبا مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یکی از دقیق ترین روش های تحلیل حساسیت، در هنگام تعدد عوامل مورد بررسی به شمار می رود به منظور تحلیل حساسیت مدل نسبت به عوامل ورودی استفاده شده است. در مدل شبیه سازی شده از بزرگراه همت با در نظر گرفتن کنترل شیبراهه پارامتر، طول چرخه، به عنوان موثرترین عامل ورودی در مدل شبیه سازی شده برای محاسبه سرعت متوسط بزرگراه همت بدست آمد و درنهایت ترتیب اهمیت عوامل موثر بر این خروجی حیاتی مشخص گردید.
ملخص الجهاز:
یافتن مؤثرترین عوامل در مدل شبیه سازی کنترل و مدیریت شیبراهه در بزرگراه های درون شهری (مطالعه موردی با روش پلاکت بورمن ) سعید حسامی *، حامد زمان پور **، علیرضا نوری *** تاریخ دریافت مقـاله : ٩١/١١/٢٥ تاریخ پذیرش نهایی : ٩١/١٢/١٠ چکیده با توسعه بزرگراه های شهری و به کارگیری ابزارهای کنترل ترافیک بزرگراهی ابزار کنترل شیبراهه نیز به یکی از اصلی ترین ابزارها در مدیریت ترافیک شهری در ساعت اوج مبدل شده است .
در این مقاله از طریق مطالعات کتابخانه ای تمامی عوامل مدل کنترل شیبراهه مشخص گردیده و پس از آن یازده عامل که جزء تأثیرگذارترین عوامل بر خروجی های مدل دارند انتخاب شده و بر اساس بازه های برداشت شده میدانی از منطقه طرح ، برای سطوح هر عامل مورد بررسی توسط روش پلاکت بورمن قرار گرفتند.
طراحی آزمایش ها با توجه به اینکه تعداد ١١ عامل به عنوان اصلی ترین عوامل مورد بررسی در مدل انتخاب شدند، با فرض اینکه برای هر عامل تنها دو سطح بالا (+) و پایین (-) در نظر گرفته شود، و صرفا در هر مرحله یک آزمایش وجود داشته باشد، تعداد آزمایشات در حالت عادی و بر اساس شکل شماره (١) به ٢١١ آزمایش بالغ می شود.
در بسیاری از تحقیقات حمل و نقلی و غیر حمل و نقلی از این روش استفاده شده است که از آن جمله می توان به کاهش پدیده Squeal در ترمزهای دیسکی با روش DOE (١٩٩٩ ,Adams)، بهینه سازی مقطع سیستم تعلیق تیر پیچشی ,Roso) (٢٠٠١ به کارگیری روش طراحی آزمایش برای بهبود کیفیت خوش سواری خودرو (محمدپناه و همکاران ، ١٣٨٢)، نمایش عامل های اصلی تأثیر گذار بر استخراج ماده ضد میکروبی بوسیله روش پلاکت بورمن (٢٠٠٥ ,.