خلاصة:
آدمی از بدو تولد موجودی پرسشگر است و این در کودکان با رفتارهای مبهوتکننده کاملا ملموس است. چشمانی که دائم در حال جستوجو است، با گوشهایی که منتظر کوچکترین تحریک برای پیدا کردن منبع صداست و اندامی که با خستگیناپذیری به هر گوشهای سرک میکشد، ولی متاسفانه در بیشتر مواقع این روحیه خلاق تحت تاثیر جهان بزرگسالان نابود میشود. آموزش و بهتبع آن محیطهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع به عهده دارند. لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان است، فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان میباشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکان امکانپذیر میگردد. در این پژوهش نقش کانون پرورش فکری جهت خلاقیت کودکان مشخص، و با استفاده از نرمافزار لیزرل، مهمترین عوامل مشخص گردید. در پایان پیشنهادهای متناسب با نتایج تحقیق ارائه خواهد شد.
ملخص الجهاز:
در سال های اخیر، تحقیقات بسیاری انجام شده که از میان عوامل متعدد تأثیرگذار در رشد خلاقیت کودک ، شیوه های آموزشی ، جنبه های عاطفی - شناختی کودکان و نیز مسائل تربیتی مورد بررسی قرار گرفته اند؛ اما به تأثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت ، کمتر توجه شده است .
هدف از این تحقیق ، بررسی نقش کانون پرورش فکری شهر ایلام در ایجاد خلاقیت کودکان است تا با به کارگیری اصول حاصل در طراحی فضاهای مختص کودکان ، انگیزش کودک برای بازی ارتقا یافته ، قدرت تخیل و کنجکاوی او افزایش یابد و خلاقیت در کودک افزون شود.
حال ممکن است پرسشی مطرح شود که کدام عوامل در طراحی فضای مهدکودک می توانند منجر به ارتقاء خیال پردازی ، بازی و کنجکاوی کودک گردند و از این طریق خلاقیت او را افزایش دهند؟ پژوهش های مختلف پیرامون تأثیر محیط کالبدی بر ارتقاء خلاقیت نشان می دهد برخی معیارهای محیطی (به طور مستقل ) در افزایش روند رشد خلاقیت مؤثرند.
با پیشینه مذکور، در مقاله حاضر این عوامل در قالب مدل تحقیق مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند: عوامل محیطی (رنگ فضاها، نمایشگاه ، موزه ، کارگاه ، کتابخانه ) و فضای سبز از سامانه معماری و عواملی همچون امنیت و آرامش ، کنجکاوی ، خیال پردازی ، و بازی های گروهی و غیره از دیدگاه خلاقیت در قالب سوال های پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است .
با این توضیح ، می توان اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان را با توجه به جدول ٣ دیاگرام های طراحی شده را جهت فضای معماری مناسب تر کانون پرورش فکری با رویکرد خلاقیت بهبود بخشید.