خلاصة:
ناحیه مرکزی شهرها مرکز کارکردی (نه الزاما جغرافیایی) هر شهر را تشکیل می دهند. به همین دلیل جاذب بیشترین مراجعات و سفرهای روزانه هستند. ضرورت اساسی تداوم حیات اقتصادی و کارآمدی فعالیت های ناحیه مرکزی شهر «قابلیت احیاء و باززنده سازی» آن است. در پاسخگویی به این مسائل و مشکلات، مفاهیم و رویکردهای جدیدی برای توسعه های آتی مرکز شهر مطرح گردید که یکی از آنها رویکرد رشد هوشمند است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با آشنایی کامل از تئوری رشد هوشمند و بررسی وضعیت موجود شهر نهاوند با استفاده از روش تحلیل و ارزیابی اطلاعات به ارائه راهبردها و سیاست هایی برای توسعه احیای مجدد مرکز شهر نهاوند که دچار افت شهری شده است مبتنی بر اصول رشد هوشمند پرداخته شود. نوع انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده ها اسنادی- کتابخانه ای می باشد و جامعه مورد پژوهش محدوده مرکز شهر نهاوند است.
ملخص الجهاز:
یکی از شهرهای ایران که دچار پراکنش در شهر مخصوصا پراکنش فعالیت های تجاری – اداری و مسکونی از بخش مرکزی شهر به نقاط دیگر شده شهر نهاوند است یکی از علل اصلی توسعه پراکنده درشهر تک مرکزی بودن می باشد که به موجب آن بخش زیادی از اراضی مرغوب کشاورزی و باغات اطراف شهر در داخل حریم شهر قرار گرفته ، همچنین وسعت کم این منطقه باعث ازدحام جمعیتی زیاد شده و همین امر میزان ساخت وسازها را در اراضی و قسمت های غیر مرکزی بالا برده و علاوه بر آسیب رساندن به اکوسیستم های باارزش شهر، منجر به توزیع نامتناسب خدمات در مناطق شهری ، ناکارآمدی شبکه دسترسی موجود، از بین رفتن تدریجی بافتهای قدیمی شهر و ...
جدول ٣: معیارهای اصلی معیارهای اصلی فرهنگی - اجتماعی کالبدی اقتصادی زیست محیطی مشارکت تقویت نقش متمایز و تاریخی امنیت فردی و اجتماعی حمل و نقل پیاده مدار کاربری زمین متراکم و مختلط اشتغال زایی جذب سرمایه گذاری آسایش اقلیمی کاهش آلودگی اهداف ، راهبردها، سیاست ها و برنامه های عمل استنتاج از مطالعات سطح تحلیل وارزیابی اهداف برنامه تجدیدحیات شهری ناحیه مرکزی شهرنهاوندشامل اهداف برگرفته از برنامه تجدید حیات شهری بر اساس رویکرد رشد هوشمندمی باشد.
-برنامه های اقتصادی احیای مرکز شهر با رویکرد رشد هوشمند در این زمینه طرح باید به اشتغال زایی بیشتر و جذب سرمایه در محدوده بیانجامد.
-برنامه های زیست محیطی احیای مرکز شهر با رویکرد رشد هوشمند در این زمینه احداث فضای سبز و استفاده از حمل و نقل پیاده مدار در اولویت دارد همچنین کاهش استفاده از خودرو شخصی و کاهش اثرات ازدحام ترافیک باید اهعمال شود.