خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل کالبدی محیط و شناخت عناصر محیطی تاثیرگذار بر فرایند ادراک و شناخت کودکان در محیطهای یادگیری به معرفی مولفههایی کیفی برای طراحی این نوع فضاها پرداخته است و با مطالعه و بررسی پتانسیلهای موجود در محیط در جهت پیشبرد این نوع ساختارها و سازماندهی عوامل کالبدی محیط در کالبد فضاهای آموزشی گام برداشته است. بنابراین با نگاهی به روانشناسی محیط و تامل بر اینکه محیط در رشد و پیشرفت فرد از راههای مختلف تاثیر میگذارد و نوع عادات و مهارتهایی که فرد کسب میکند مربوط به شرایط و اوضاع و احوال محیطی است که او در آن زندگی میکند، مشخص میشود که وضع تربیتی و زندگی اجتماعی فرد نیز تابع محیط است و تجربه هر فرد در زندگی محصول تاثیر متقابل میان آن فرد و محیط اوست. بنابراین محیط با ایجاد فرصت و تحریک و تشویق فرد، در فرایند ادراکی و شناخت او تاثیر میگذارد. در این مطالعه با تاکید بر عوامل اجتماعی و کالبدی فضاها و نقش ادراک و شناخت از محیط به بررسی مولفههای سازنده فضاهای آموزشی پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
مقدمه هدف اصلی این تحقیق بررسی مؤلفه ها/ عناصر محیط های یادگیری است که بیشترین تأثیر را بر فرایند ادراک و شناخت دانش آموز، انگیزه ، یادگیری و موفقیت او دارند و نیز این پژوهش نشان می دهد که بین محیط کالبدی و محیط های شناختی و عاطفی تعادل نسبی وجود دارد.
در حالی که پارامترهای اولیه کیفیت فضاهای آموزشی به طراحی برای کودک و برآورده کردن نیاز های او اشاره دارد، به خوبی تشخیص داده شـده کـه کیفیت بالاتر آموزش در مدارس ، به ویژه در حوزه ی اجتماعی و شناختی ، در شرایطی تحقق می یابد که روش مناسبی بـرای طراحـی اتخـاذ شود و به علاوه سازماندهی مناسبی از نظر تکنولوژی به کار رفته در ساختمان و تجسم فضایی خوبی صورت گرفته باشد.
از دیگر عواملی که بـر ادراک تـأثیر دارد مـی تـوان بـه عوامل روان شناختی فردی (غم و شادی )، کالبدی ، محیطی (ازدحام و خلوت ) و عوامل فرهنگی اشاره کرد که هرکدام به نوبه خود بر ادراک فرد از محیط تأثیر می گذارد؛ به گونه ای که امکان دارد دو نفر با پیش زمینه های فرهنگی و ذهنی متفـاوت از یـک محـیط یکـسان ، ادراک کاملا متفاوتی داشته باشند و یا ممکن است یک فرد، در مقاطع زمانی مختلف ، و براساس عوامل روان شناختی متفاوت (غم یـا شـادی و ...
لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش ، ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت دانش آموزان است ؛ فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد کالبدی ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان می باشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکـان امکـان پـذیرمی گـردد.