خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر کاهش میزان پرخاشگری کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان 14-7 ساله پسر که در سال تحصیلی 94-1393 به مرکز جامع اعصاب و روان درمانگران بهجو بودند. از میان آنها تعداد 14 نفر که دچار نقص توجه و بیش فعالی بودند
به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. اختلال نقص توجه و بیش فعالی با استفاده از فهرست بازبینی مصاحبه بالینی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری
اختلال های روانی، ویرایش پنجم، 2013 ، مصاحبه تشخیصی توسط روان پزشک و آزمون اختلاط دیداری شنیداری استنفورد و ترنر(1995) و آزمون پرخاشگری کودکان شهیم(1385)تشخیص داده شد.آموزش نوروفیدبک با هدف کاهش تنا به بنا با سرکوت تنا و افزایش بنا و ریتم حسی-حرکتی در طی ده هفته 30 جلسه هر هفته سه جلسه اجرا شد.کودکان هر دو گروه در مرحله پیش و پس آزمون و پیگیری دوماهه مورد
ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه گیری: یافته های حاصل از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تکرار سنجش نشان داد که تاثیر معنی دار درمان نوروفیدبک در کاهش پرخاشگری کلامی، جسمانی و رابطه ای ونیز موید ثبات این روش درمانی در مرحله پیگیری بود.
Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of neurofeedback treatment on decreasing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder.
Method: The study was quasi experimental with pre and post tests as well as treatment. Besides، there was a two months follow up. The statistical population composed of 7 to 12 years old male children، selected from among 80 children who had enrolled at Behjou Psychiatry Clinic in 2014-2015 educational year. Using purposive sampling، 40 children with attention-deficit hyperactivity disorder were randomly grouped in two control and experimental groups. Attention-deficit hyperactivity disorder was determined by four instruments including the clinical interviewing review list، based on psychiatric disorders diagnostic and statistical guide، 5th edition، 2013; diagnostic interview with a psychiatrist; Stanford and Turner's audiovisual test; and children's aggression test (Shahim، 2006). Having the goal of theta to beta reduction، beta suppression، theta increase and sensory motor rhythm، Neurofeedback Test was implemented three sessions a week، for ten weeks. Children of both groups were assessed in pre and post-test stages and a two-month follow up.
Results: Findings of single variable and multi variable covariance analyses suggested that neurofeedback treatment leads to a meaningful improvement in verbal، physical and relational aggression.
Conclusion: Overall، the results of this study suggested that educational neurofeedback remedy has a significant effect in reducing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Furthermore، the effect of the treatment was the same in the follow up test.