خلاصة:
کهن الگو، صورت ازلی، صورت مثالی و به بیان یونگ ، «آرکیتایپ »، عبارت از طرح کلی آن دسته از رفتارهای بشری است که در ناخودآگاهی جمعی ریشه دارند. از مهم ترین کهن الگوهایی که یونگ ،آنها را بررسی کرده است ، میتوان آنیما (مادینه روان مرد)، آنیموس (نرینه روان زن )، پرسونا (نقاب اجتماعی فرد)، سایه و خود را نام برد. هدف اصلی از نوشتار حاضر، بررسی نمود آنیما در ذهن و زبان شاعر و اندیشمند معاصر عرب ، خلیل حاوی است ؛ زیرا واکاوی سروده های این شاعر، به ویژه دو مجموعه نهرالرماد و بیادرالجوع او، حضور آنیما را در ذهن سراینده و نمود آشکار و ماندگار آن را در زبان سروده هایش آشکار میکند.
ملخص الجهاز:
"بازشناخت عوامل پیدایی آنیما در سروده های حاوی بیشک ، شکل گیری ذهنیات منفی در ذهن رنجور حاوی و به دنبال آن ، ظهور نه چندان روشن آنیما در زبانش - که واژگان و عبارت های موجود در شعرش ، نمود آن هستند- ناشی از عواملی گوناگون است که مهم ترین آن ها میتوان موارد ذیل را ذکر کرد: سختی ها و رنج های شکننده ای مانند بیماری پدر، ترکتحصیل و رویآوردن به کارگری برای تأمین معاش خانواده (الحر، ١٩٩٥: ٦٢ تا ٦٧)؛ فکر بیچارگی، ستم دیدگی و بدبینی فراگیر دربارة مردم (جبر، ١٩٩١: ٥١)؛ احساس بینوایی در غربت هنگام تحصیل در رشتۀ فلسفه در دانشگاه کمبریج (الحاوی، ١٩٨٧: ٧٣)؛ ناکامی در وصال آنیمای الهام بخش شعر و زندگیاش ، دیزیامیر، بانوی شاعر عراق (الحر، ١٩٩٥: ١٥١ تا ١٥٧)؛ رخ دادهای سیاسی تلخی که جهان عرب در زمان او تجربه کرد؛ از فاجعۀ مصیبت بار فلسطین در سال ١٩٤٨ میلادی (حتی ، ١٩٧٤: ٦٠٨) تا شعله ورشدن آتش جنگ داخلی در لبنان در سال ١٩٥٨ میلادی (البعلبکی، ١٩٨٠: ٣٥)؛ شکست قیام بزرگ عربی از اسرائیل در جنگ ژوئن ١٩٦٧ میلادی که درنتیجۀ آن ، بلندیهای جولان و برخی منطقه های مرزی لبنان ، کرانۀ باختری رود اردن ، غزه وصحرای سینا به تصرف اسرائیل درآمد (الصلیبی، ١٣٧٨: ٢٥٢) و سرانجام ، به پیش روی اسرائیل در لبنان در ششم ژوئن ١٩٨٢ میلادی ختم شد که بسیاری از ناقدان برجستۀ عرب در دوران معاصر، از آن به عنوان مهم ترین عامل خودکشی شاعر یاد کرده اند."