خلاصة:
هدف ازتحقیق حاضرتبیین ضرورتآموزشکارآفرینی در مدارس و بررسی چگونگی اجرای آن وارائه پیشنهادهایی درجهت آموزش اینمهارتها براساسالگویذکرشده میباشد. به اینمنظورکتب کاروفناوری، براساسکتاب" آینده شما در لوای کارآفرینی"(NFTE) که یک بسته آموزشی است و برای آموزش کارآفرینی در مدارس در پایههای (12-5) طراحی شده (به عنوان الگو)، مورد تحلیل قرارگرفت. روشتحقیق توصیفی است. جامعه آماری کتب کاروفناوری میباشد که با نمونهآماری برابر است. برای جمع آوری داده ها،از روش فیش ثبت مطالعات و داده ها (تحلیل محتوا) استفاده شده است. مبنای تحلیلمحتوا، مقولههای مرتبط با دانش واطلاعات کارآفرینی است.این تحقیق به مقایسه کمی وکیفی نتایج حاصل ازتحلیل محتوای کتب کار وفناوری، والگومورد نظرپرداخته است. نتایج آماری نشان دادند که: در مجموع، فراوانی مقوله های مرتبط با دانش واطلاعات کارآفرینی در تصاویر و متون کتب کار و فناوری به ترتیب (7و13مورد) و درالگوی مورد نظر به ترتیب(32و51 مورد)است و در سطح استنباطی مقایسه فراوانی ها در تصاویر و متون به ترتیب(74/14و92/19) در سطح (0/01>P) معنیدار میباشندواین میزان در الگوبسیاربیشتر است. نتایج کیفی حاصل ازتحقیق، توجه به مفاهیم: کارآفرینی،ویژگیهایکارآفرینان موفق،مزایا ومخاطرات کارآفرینی وآموزش راه اندازی کسب وکاربه دانش آموزان میباشد. پیشنهاد میشود کتب کار وفناوری به لحاظ آموزش کارآفرینی بر اساس الگوی ارائه شده مورد بازبینی قرار بگیرد.
ملخص الجهاز:
)ازمزایای استفاده ازاین روش هستند(سلجوقی ، ١٣٩١: ٢) کتاب «آینده شما در لوای کارآفرینی »تمام ابزارهایی راکه برای موفقیت در کارآفرینی بـه آن هانیاز است ،در اختیار خوانندگان قرار می دهد(ماریوتی و تاول ، ١٧:١٣٩٠) حسینی خواه (١٣٨٧) در مقاله ای با عنـوان امکـان و ضـرورت آمـوزش کـارآفرینی در مـدارس جایگاه مهم آموزش کارآفرینی در مدارس رابیان می کند، متذکرمی شودکه لازمة کـارآفرینی شـکار فرصت های نهفته است .
آموزش مفاهیم کارآفرینی ، کارآفرین وراه اندازی کسب وکار،در تصاویرومتون کتـب کارو فناوری درپایه های ششم و هفتم و هشتم براساس الگوی «آیندة شما درلوای کارآفرینی »(NFTE) به لحاظ کمی چگونه است ؟ روش این تحقیق از نوع مطالعات ارزشیابی است ،زیرا کتاب کـار وفنـاوری بـر اسـاس الگـوی موردنظر بررسی می شود وبرای اجرای آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفته می شود.
همچنـین در این الگوبه یادگیرندگان تعلیم داده می شود که آگاهی از وقایعی که در اطرافشـان رخ مـی دهـد می تواند کمک کند تا فرصت های تجاری بالقوه را شناسایی کنند، برای مثال چند نمونه از منابع ایده که دراین الگو معرفی شده اند عبارت هستند از: / -مشکلات : منشاءپیدایش بیشتر شرکت های مشهور از آنجا سرچشمه گرفته که کارآفرین قصد حل مشکلی را داشته است ؛مـثلا چـه کـالایـاخـدمتی در منطقـة شـما دسترسـی بـه آن امکان پذیرنیست و موردنیازاست ؟ -تغییرات :بسیاری از فرصت های جدید از همگامی باتغییرات حاصل می شود؛مانند تغییر در روش های زندگی ،تغییرات اقلیمی و گرایش به حفظ محیط زیست وغیره .