خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبکهای دفاعی و ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و تعیین نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساوه بود. در این پژوهش، از روش علی ـ مقایسهای و از پرسشنامههای سبکهای دفاعی، ذهن ـ آگاهی و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی استفاده شد. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، پرسشنامهها در میان60 دانشجو اجرا شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل واریانس عاملی و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. بر طبق یافتههای پژوهش1- اثر اصلی سبکهای دفاعی دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی آنها معنادار است و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارای سبک دفاعی رشد یافته به طور معناداری بالاتر از دانشجویانی است که سبکهای دفاعی آنها رشدنایافته و روان آزرده است؛ 2- اثر اصلی ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان معنادار است بهطوری که پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارای ذهن آگاهی بالا، بهطور معناداری بالاتر از دانشجویانی است که ذهن آگاهی پایینی دارند؛ 3- تاثیر سبکهای دفاعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، تابع اثر ذهن آگاهی آنها نیست؛4- F بهدست آمده در مکانیزمهای دفاعی فرافکنی، انکار، خیال پردازی(سبک دفاعی رشدنایافته)، نوعدوستی کاذب و ابطال (سبک دفاعی روان آزرده) و طنز (سبک دفاعی رشدیافته)معنادار است. بنابراین، عوامل روانشناختی هم میتواند به اندازه عوامل شناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر باشد.
ملخص الجهاز:
از آنجـایی کـه سـبک دفـاعی رشـدنایافته (مکانیزم های دفاعی دلیل تراشی ، فرافکنی ، انکار، تفرق ، ناارزنده سازی ،گذار به عمل ، بـدنی سـازی ، خیال پردازی ،لایه سازی ، دوپارگی ، پرخاشگری منفعلانه ، جابه جایی ،مجزاسـازی )و سـبک دفـاعی روان آزرده (دگردوستی کاذب ، تشکل واکنشی ، آرمانی سازی ، باطل سـازی )مـانع درک واقعیـت در فردمی شوند، ظرفیـت بینـشی و خوداکتـشافی او را کـاهش مـی دهنـد (زینعلـی تاجـانی و همکـاران ، ١٣٩١)و موجبـات بـروز روان آزردگـی و در درازمـدت ، روان رنجـوری را فـراهم می کنند (یزدان شناس قزوین ،١٣٨٨)براساس پژوهش هانیز روان رنجوری بامؤفقیت تحصیلی در سطح دانشگاه رابطة منفی دارد (اکبری و آقایوسـفی ،١٣٨٩).
بنابراین ، با توجـه بـه پیامـدهای مثبـت ذهـن آگـاهی ، تـأثیر منفـی دفاع های ناسالم و تأثیر مثبت دفاع های سالم در سلامت روانی و جـسمانی (بلایـا٤و همکـاران ، ٢٠٠٦) و اهمیت سلامت روان درپیشرفت تحـصیلی دانـشجویان ، در پـژوهش حاضـر اثـرات اصلی سبک های دفاعی و ذهن آگاهی و اثرات تعاملی این متغیرها درپیشرفت تحصیلی بررسی شدو همچنین نوع مکانیزم دفاعی در افراد دارای پیـشرفت تحـصیلی بـالا و پـایین مقایـسه و تعیین می شود.
در واقع پیـشرفت تحـصیلی دانشجویان دارای سبک دفاعی رشدیافته در مقایـسه بـا دانـشجویان دارای سـبک هـای دفـاعی رشدنایافته و روان آزرده بالاتر است .
Sherlyn دفاعی رشدیافته ، ناگویی هیجانی را کـاهش مـی دهـد (تقـوی و همکـاران ، ١٣٩٢) و ایـن امـر می تواند به شناخت آگاهانه تر فرد از خودش کمک کرده و آگاهی او را از تعارض های درونـی ، افزایش دهد (کچویی و همکاران ، ١٣٩١).