خلاصة:
انسان درزندگی خود بادیگران ارتباط برقرارمی کند.برقراری ارتباط به قصد تاثیرگذاری بر دیگران است. این تاثیرگذاری، در قالب اقناع درعلم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار میگیرد. به خاطر اهمیت تاثیرگذاری بر دیگران، مدل های گوناگونی ابداع شده است. یکی از مدلهای اقناع،مدل«یادگیری» است که به وسیله¬ی«کارل هاولند» ابداع شده است. این مدل دو مولفه¬ی اساسی«عناصر ارتباط و ظرفیت¬های روان¬شناسی یادگیری» را پایه¬ی مدل خود قرار داده و به بررسی میزان تاثیرگذاری این دو می¬پردازد.قرآن کریم مجموعه ای از پیام های الهی به بندگان استکه برای تاثیرگذاری بر آنها نازل شده است. این کتاب مقدس،مدلی برای ارائه پیام هایش دارد. مدل قرآن دارای سه مولفه است. مولفه های مدل قرآن عبارتند از: عناصرارتباط؛ ظرفیتهای روانشناسی و تفکر. این مقاله به مطالعه ی تطبیقی مدل یادگیری با مدل اقناعی قرآن می پردازد تا وجوه اشتراک و تفاوت مولفه ها ی موجود در این دو مدل را واکاوی کند .
ملخص الجهاز:
"قرآنکریم برای بهکارگیری هر دو جزء نگرش انسان، در قالب داستان، هم به بعد شناختی نگرش انسان وهم به بعد عاطفی آن توجه کرده است، در آیهی «الله نزل أحسن الحدیث کتابا متشابها مثانی تقشعر منه جلود الذین یخشون ربهم ثم تلین جلودهم وقلوبهم إلی ذکر الله ذلک هدی الله یهدی به من یشاء ومن یضلل الله فما له من هاد: خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابی متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است آنان که از پروردگارشان میهراسند پوست بدنشان از آن به لرزه میافتد سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم میگردد این است هدایت خدا هر که را بخواهد به آن راه نماید و هر که را خدا گمراه کند او را راهبری نیست» (زمر/ 23).
مخاطب آیات تحریم شراب، در طی زمان طولانی، اخلاق و عادات و باورها و اعمال و کردار خاصی را انجام میداده است، که یکی از آنها، عادت به نوشیدن شراب بوده، خداوند با توجه به وضعیت مخاطبان خود، تحریم شراب را در چند مرحله بیان کرده است تا آنها را از شرایط قبلی به یک موقعیت جدید دعوت کرده و به پذیرش حکم جدید متقاعد سازد؛ این پذیرش چند مرحله دارد: مرحله اول؛ تحریم شراب با مقایسه دو موقعیت «سکر و رزق حسن» «و إن لکم فی الانعام لعبره نسقیکم مما فی بطونه من بین فرث و دم لبنا خالصا سائغا لشاربین، و من ثمرات النخیل و الاعناب تتخذون منه سکرا و رزقا حسنا، ان فی ذلک آیه لقوم یعقلون: و دردامها قطعا برای شما عبرتی است از آنچه در [لابلای] شکم آنهاست از میان سرگین وخون شیری ناب به شما مینوشانیم که برای نوشندگان گواراست واز میوه درختان خرما و انگور باده مستی بخش و خوراکی نیکو برای خود میگیرید قطعا در این[ها] برای مردمی که تعقل میکنند نشانهای است» ( نحل/67 و66)."