خلاصة:
صنعت گردشگری، به ویژه طبیعت گردی، به منزله رویکردی جدید برای توسعه هم زیستی انسان و اجتماع، به منظور بهره وری اقتصادی، امروزه در توسعه مناطق جایگاه چشمگیری یافته است که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی هر منطقه است. پارک جنگلی آبیدر با مساحت 1555 هکتار در جنوب غربی شهر سنندج واقع شده است که به سبب جاذبه های طبیعی از مزیت نسبی برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (قوت ها و ضعف ها)، عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها)، و تدوین استراتژی توسعه طبیعت گردی پارک جنگلی آبیدر انجام گرفته و بدین منظور از مدل تلفیقی SWOT و فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است. فرایند تحلیل شبکه ای اجازه اندازه گیری را در شرایطی که بین عوامل استراتژیک وابستگی وجود دارد می دهد. مدل شبکه ای ارائه شده در این تحقیق به منظور تجزیه وتحلیل SWOT از چهار سطح، هدف (بهترین استراتژی) در سطح اول، عوامل SWOT و زیر معیارهای SWOT به ترتیب در سطوح دوم و سوم، و آخرین سطح از گزینه های استراتژی تشکیل شده است. جهت تعیین وزن های عوامل SWOT بر اساس روش ANP پرسش نامه ای به صورت مقایسه زوجی با مقیاس نه تایی طراحی و تکمیل شد. پس از آن، داده های جمع آوری شده با نرم افزار Super Decision تجزیه وتحلیل و استراتژی های WTبه منزله بهترین استراتژی ها، برای توسعه طبیعت گردی منطقه مشخص شد. نتایج نشان داد که آسیب پذیری منطقه مطالعه شده (پارک جنگلی آبیدر) به لحاظ توسعه طبیعت گردی بالاست و همچنین توزیع و تخصیص مجدد منابع در سطح پارک جنگلی آبیدر، با توجه به محدود بودن فرصت ها و بالا بودن ضعف ها، امری الزامی است. بنابراین، در پایان راهکارهایی جهت توسعه طبیعت گردی در منطقه ارائه شد.
ملخص الجهاز:
"تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (قوت ها و ضعف ها)، عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها)، و تدوین استراتژی توسعۀ طبیعت گردی پارک جنگلی آبیدر انجام گرفته و بدین منظور از مدل تلفیقی SWO T و فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است .
بنابراین ، قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، و تهدیدهای پیش روی صنعت گردشگری منطقۀ مطالعه شده از دیدگاه مشارکت کنندگان و افراد ذینفع در امر گردشگری با استفاده از تکنیک SWOT و فرایند تحلیل شبکه ای بررسی و تجزیه وتحلیل خواهد شد و درنهایت استراتژیهای مناسب ، به منظور بهره گیری از قوت ها و فرصت ها و رفع ضعف ها و تهدیدها، در جهت توسعۀ طبیعت گردی، ارائه میشود تا شاید گامی هرچند کوچک در رفع محرومیت های این منطقه باشد و ارائۀ نتایج حاصله ، برنامه ریزان و متولیان این صنعت را در جهت تدوین یک برنامۀ جامع یاری رساند.
ساختار کلی سوپرماتریس (١٩٩٦ ,Saaty) ماتریس تحلیلی SWOT پس از تحلیل محیط داخلی و خارجی و تعیین قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، و تهدیدها، با استفاده از ماتریس SWOT، که چهار منطقه با چهار نوع استراتژی متفاوت دارد، به تدوین سیاست ها و استراتژیهای توسعۀ طبیعت گردی پارک جنگلی آبیدر میپردازیم (شکل ٤).
در این تحقیق ، قوت ها و ضعف ها، فرصت ها، و تهدیدهای پیش روی توسعۀ طبیعت گردی منطقه ، با توجه به مصاحبه های صورت گرفته ، مشخص شده است ؛ سپس با استفاده از ماتریس SWOT استراتژیهای مناسب توسعۀ این صنعت ارائه شده است ."