خلاصة:
هدف اجرایاین پژوهش شناخت منزلت اجتماعی معلمان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه شهرستان پاکدشت از دیدگاه دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه است. روش پژوهش با توجه به ماهیت و هدف و فرضیهها، توصیفی- تحلیلی بود و پژوهش به کمک پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی پنج گزینهای با مقیاس فاصلهای به انجام رسید. برای انتخاب 416 نمونه از جامعه 12002 نفری دانش آموزان از روش تصادفی مرحلهای استفاده شد و پس از تحلیل دادهها با آزمون آماری t برای دو گروه مستقل، نتایج زیر به دست آمد: 1. بین دیدگاه دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی تحصیلی پیرامون تاثیر ارزش گذاری جامعه به شغل معلمی بر منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معنادار وجود دارد. 2. بین دیدگاه دانش آموزان پسر و دختر دوره متوسطه پیرامون تاثیر ارزش گذاری جامعه به شغل معلمی بر منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معنادار وجود ندارد. 3. بین دیدگاه دانش آموزان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه در مورد تاثیر شرایط مادی بر منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معنادار وجود دارد. 4. بین دیدگاه دانش آموزان پسر و دختر دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه دربارة تاثیر افزایش معلومات معلمان بر منزلت اجتماعی آنان تفاوت معنادار وجود دارد. 5. بین آرای دانش آموزان دختر و پسر دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه پیرامون تاثیر علاقه معلمان به شغل معلمی بر منزلت اجتماعی آنان تفاوت معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"گروهها تعداد میانگین محاسبه انحراف T محاسبه درجه آزادی سطح معنی شده استاندارد شده داری دانش آموزان دختر ١٤٦ 1/98 0/85 0/456 264 0/649 دانش آموزان پسر ١٢٠ 1/65 0/84 چون مقدار t محاسبه شده (٠٤٥٦=t) با درجه آزادی ٢٦٤از مقدار t بحرانی جـدول کـوچکتر اسـت ، فرض صفر تأیید میشود و با ٩٥درصد اطمینان میتوان گفت که بین دیدگاه دانش آموزان دختـر و پسر دوره راهنمایی تحصیلی در مورد تأثیر شرایط مادی بر منزلت اجتماعی معلمان، تفاوت معنـی دار وجود ندارد.
گروهها تعداد میانگین محاسبه انحراف T محاسبه درجه آزادی سطح معنی شده استاندارد شده داری دانش آموزان دختر ٧٠ 4/70 1/13 2/271 148 0/024 دانش آموزان پسر 80 4/95 1/32 نظر به اینکه مقدار t محاسبه شده (٢٢٧١=t) با درجه آزادی ١٤٨ از مقدار t بحرانی جـدول بـزرگتـر است ، فرض صفر رد میشود و با ٩٥درصد اطمینان میتوان نتیجه گیری کرد که بـین آرای دانـش آموزان پسر و دختر دوره متوسطه در مورد تأثیر افزایش معلومات معلمان بر منزلت شغلی آنان تفاوت معنی دار وجود دارد.
گروهها تعداد میانگین محاسبه انحراف T محاسبه درجه آزادی سطح معنی شده استاندارد شده داری دانش آموزان دختر 146 3/16 0/98 2/72 264 0/007 دانش آموزان پسر 120 4/62 1/01 نظر به اینکه مقدار t محاسبه شده (٢٧٢=t) با درجۀ آزادی ٢٦٤از مقدار t بحرانـی جـدول بـزرگتـر است ، فرض صفر رد میشود و با ٩٥درصد اطمینان میتوان گفت که بین آرای دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی تحصیلی در مورد تأثیر علاقۀ معلمان به شغل خـود بـر منزلـت اجتمـاعی آنـان تفاوت معنی دار وجود دارد."