خلاصة:
این تحقیق به «استانداردسازیMMPI-ARFفرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا- نوجوان در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آققلا» پرداخته است. سوال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ روش تحقیق در حیطه تحقیقات روششناختی با تاکید بر روانسنجی قرار میگیرد. جامعةآماری تمامی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آققلا به تعداد 3239 نفر (1056 نفر دانشآموز دختر، 1699 نفر دانشآموز پسر و 34 نفر دانشآموز مدرسه غیرانتفاعی پسر) هستند، که تعداد 100 نفر با روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم بازسازی شده شخصیتی چندوجهی مینهسوتا- نوجوان (MMPI-ARF) است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تاکید بر تجانس درونی سوالها از دو روش آلفای کرانباخ و روش آزمون- بازآزمون در راستای بررسی ضریب ثبات استفاده شده است. برای بررسی ضرایب روایی از روایی ملاکی از نوع همزمان استفاده شده که به این منظور از پرسشنامه سنجش ابعاد آسیبشناسی شخصیت (DAPP-BQ) و همبستگی دو پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و در نهایت، از روایی سازه از نوع سلسله مراتبی و تعیین ضریب وضوحگرایی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار بالاتر از 0/84 با روش آلفای کرانباخ و ضرایب بالاتر از 0/89 با روش آزمون- باز آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون بوده که نشاندهنده ضریب اعتبار مطلوب پرسشنامه حاضر در 28 مقیاس مورد بررسی است. همچنین، فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) با پرسشنامه سنجش ابعاد آسیبشناسی شخصیت در نوجوانان مدارس راهنمایی آققلا دارای روایی همزمان است. در نهایت، مشخص شد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) دارای ساختار درونی بوده و شامل 28 مقیاس و چهار عامل است.
Introduction: Self-differentiation as the core concept of Bowen’s family systems theory refers to individual’s ability of differentiating between affective and mind processes. In other words, achieving a degree of emotional independence so that one is able not be drawn in to the emotional pool of emotionally laden situations, and decides in an autonomous and rational manner.
Purpose: The present study aimed at investigating the factor structure and validation of Drake et al.(2015) ’s Self-Differentiation Inventory Short Form (SDI-SF)in Iran.
Method: Using convenience sampling procedure, a national sample of 1503 people( 433 males and 1070 females) whose age range was 14 to 62 for males and 18 to 59 for females was selected among internet social networks users. Then the selected users answered the electronic version of DSI-SF.
Results: Using principal components method and Varimax rotation, five factors were extracted. So the results of confirmatory factor analysis showed that the factor structure of the inventory had a good fitness to the gathered data. In addition to checking for the content validity of the inventory, the reliability index was calculated(α= 0.741), showing an acceptable internal consistency.
Discussion: the results of factor analysis confirmed the original factor structure of the inventory, the reliability indices were similar to the results of previous research. Therefore according to the results of the study SDI-SF is an reliable and valid measure for determining the level of self-differentiation in the Iranian population.
ملخص الجهاز:
سؤال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا دارای ویژگیهای روان سنجی مطلوب است ؟ روش تحقیق در حیطه تحقیقات روش شناختی با تأکید بر روان سنجی قرار میگیرد.
3- Psychological Screen 4- Ash, Slora & Britton 5- Minnesota Multiphasic Personality Inventory 6- Bartol 7- Cochrane, Tett, Vandecreek این گونه پیچیدگیها باعث شده است تا در شناسایی و تشخیص شخصیت از ابزارهای خاصی استفاده شود.
هر چند که این ابزار در سنجش گرایش به مواد در نوجوانان ١٣ تا ١٨ ساله با تأکید بر نسخه نوجوانی از روایی تشخیصی مناسبی برخوردار است (کامکاری، ١٣٨٩) و میتوان از آن در تشخیص های زودهنگام و پیشگیری از گرایش به مواد مخدر در دوره جوانی استفاده به عمل آورد (کامکاری و شکرزاده ، ١٣٩٢) ولی اطلاعات مکفی و فراگیری در زمینه استانداردسازی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوان در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا وجود ندارد و منبع مسأله به عنوان فقدان داده های تجربی و اطلاعات روان سنجی در گروه مذکور محسوب میشود.
در نهایت ، میتوان ضرورت انجام تحقیق حاضر را پیرامون استانداردسازی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در نظر گرفت ؛ زیرا باید تلاش کرد تا با تحقیقات منظم و معتبر بتوان اطلاعات مفید و 1- signs & symptoms 2 -Narcotic 3 -structures 4 -Personality Profile 5 -Latent trait کاربردی را در طیف تشخیص و درمان لحاظ کرد.