خلاصة:
این پژوهش درصدد رفع مشکل فوق از طریق ارائه مدل جامع، برای رتبه بندی مبتنی بر عملکرد در آموزش و پرورش با رویکرد تلفیقی: موردی از مدارس متوسطه نظری، و اجرای آن باشد.با نمونه گیری طبقه ای- خوشه ای انتظارات ذی نفعان کلیدی، شامل دانش آموزان، معلمان، مدیران، اولیا و کارشناسان متوسطه نظری به وسیله مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ با یک سوال (انتظارات شما از مدرسه چیست؟) و تحلیل محتوای جواب ها با رویکرد کارت متوازن احصا گردید. سپس، از طریق گروهی از متخصصان و کارشناسان و مدیران، انتظارات ذینفعان و شاخص های ادبیات مطالعاتی در قالب پرسشنامه محقق ساخته در قالب رویکرد کارت متوازن پاسخ داده شد. نتایج حاصل شده، در قالب مدل جدید کارت امتیازی متوازن، تدوین، خوشه بندی و نام گذاری شدند.
این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری پس رویدادی (علی- مقایسه ای) و از جنبه گردآوری دادها برای تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد پیمایشی با استفاده از روش دلفی و در رتبه بندی مدارس از نوع توصیفی- ریاضی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای- میدانی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیرستان های عادی نظری شهری استان قزوین بوده و روش نمونه گیری برای پاسخ گوئی به پرسشنامة تعیین شاخص های عملکرد مدارس، به صورت سرشماری است.مدل ارزیابی متوازن طراحی شده، تفاوت عمده ای با الگوی کارت امتیازی متوازن دارد. مدل پیشنهادی رتبه بندی مدارس نظری از دو قسمت توصیفی و ریاضی تشکیل شده است. این مدل با بهره گیری از الگوی کارت امتیازی متوازن شکل توسعه یافتهآن است. براساس یافتههای این مدل میتوان در مورد مناسب بودن متغیرهای مورد بررسی برای سنجش سازهها و احتمالا کنار گذاشتن خرده مقیاس های بی معنی هر سازه با دقت بسیار بیشتری نسبت به مدل اولیه تصمیم گیری نمود. مقادیر ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب ، نیز در مدل اشباح شده به مقدار قابل قبول رسیده است؛ لذا میتوان پارامتر های برآورد شده در مدل اشباح شده را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از آن جهت تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود. دادههای مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای 1/96 است؛ لذا میتوان هم سویی خرده مقیاس های پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد. این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن عوامل با سازههای نظری است.
ملخص الجهاز:
"جدول ١: شاخص ها براساس مولفه های کارت امتیازی متوازن و تعمیم آن مولفه های اصلی اهداف متغیرها مالی بودجه میزان جذب کمک های نقدی مردمی و خیرین میزان درآمد های سایر امکانات و تجهیزات کلاسهای موضوعی و تخصیص فضا میزان وجود تجهیزات اداری ، آموزشی کاهش هزینه ها کاهش هزینة حامل های انرژی ،ارتباطات تعمیرات فضاو تجهیزات وموادمصرفی فرآیندهای داخلی تدریس تناسب دروس تدریس شده با رشته تحصیلی معلم استفاده از روش تدریس فعال و مشارکتی ارزشیابی استفاده از ارزشیابی مستمرو پایانی ارزیابی عملکرد کارکنان شیوه ارزیابی مدرسه از عملکردکارکنان مدیریت نظارت نظارت مستقیم ، تنظیم و بستن به موقع دفاتر خلاقیت ابداع روشها و شیوه های ابتکاری و خلاقانه پاسخگوئی پاسخ مناسب به نیازها و انتظارات دانش آموزان سرعت رسیدگی به مشکلات کارکنان تقسیم کار تقسیم کار باتوجه به شرح وظایف زیر مجموعه رشد و یادگیری اعتلای فرهنگ سازمانی کار تیمی : میزان مشارکت کارکنان مدرسه با شورای معلمان آشنائی با حقوق : میزان آشنایی کارکنان و معلمان با حقوق و تکالیفشان ریسک پدیری : تسهیل وکیفیت بخشی به شرایط کاری معلمان افزایش رضایت کارکنان حرمت و منزلت : ایجاد فرهنگ بزرگداشت مقام معلم بین دانش آموزان ارتقا و پیشرفت : ایجاد شرایط لازم برای ارتقا شغلی کارکنان وضعیت IT: میزان آموزش الکترونیکی کارکنان مدرسه رضایت : رضایت متقابل کارکنان آموزشگاه از همدیگر مشتری مداری دانش آموزان در صد دانش آموزانی که معدل ١٦و بالاتردر امتحانات نهائی کسب کرده اند درصد دانش آموزانی که به دانشگاههای دولتی روزانه وارد می شوند (نسبت به فارغ التحصیلان ) میزان رضایت مندی دانش آموزان از برخورد مناسب کارکنان مدرسه با آنان میزان رضایت مندی دانش آموزان از کیفیت کلاسهای فوق برنامه میزان رضایت مندی دانش آموزان از امکانات آموزشی ،پرورشی موجود درمدرسه میزان رضایت مندی دانش آموزان از روش تدریس معلم ارائه مشاوره تحصیلی و تربیتی به دانش آموزان شهرت مدرسه شهرت مدرسه در ثبت نام دانش آموزان کسب موفقیت های ،علمی ،آموزشی و پرورشی روش پژوهش پژوهش حاضر ازنظر هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری پس رویدادی (علی - مقایسه ای ) است ."