خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ساخت و عاملیابی پرسشنامهی رهبری کار تیمی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود. مواد و ۱۵۰ دانشآموز دختر از پایه اول تا سوم، از مدرسه شهید مطهری منطقه 12 شهر تهران در سال ۱۳۹۴به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه رهبری کار تیمی بر اساس مولفههای نقشهای متعادل، اهداف روشن، روابط بین گروهی، روابط درون گروهی، رهبری، همکاری، اعتماد و پشتیبانی، تعهد و مسئولیتپذیری، مشورت، وحدت، پرورش قابلیتهای شخصی، تصمیم گیری مشارکتی، و بازبینی منظم امور ساخته شد. ۱۵۰ شرکت کننده پرسشنامهی مذکور را تکمیل کردند. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی ۴ عامل شناسایی شد: جو تیم (با ۸ سوال)، رهبری در تیم (با ۵ سوال)، پشتیبانی (با ۶ سوال) و تصمیمگیری مشترک در تیم (با ۵ سوال). سهم هر یک عاملهای شناسایی شده در تبیین واریانس کل به ترتیب برابر با 674/12، 11/502، 11/379 و 10/148 بود. همسانی درونی مولفه های مزبور با روش ضریب الفای کرونباخ به ترتیب معادل 0/741، 0/735، 0/639 و 0/662 به دست آمد که بیانگر همسانی درونی قابل قبول عاملهای استخراج شده است. این پرسشنامه برای اندازه گیری رهبری کار تیمی در دانشآموزان ساخته شده است و می توان نقاط قوت و ضعف به کار گیری رهبری کار تیمی را بر اساس این مقیاس مشخص کرد.
ملخص الجهاز:
"در آثار مختلف از مؤلفه های کار تیمی تحت عنوان همکاری ، مشارکت ، هم افزایی (لوکا و تاریکون ، ٢٠٠١)، مشورت ، یکپارچه سازی ، پشتیبانی و اعتماد (لیپن و همکاران ، ٢٠٠٨و مارکز و همکاران ، ٢٠٠١)، صراحت و رویارویی ، روحیة جمعی (گاندلاچ ، سینوسکا و استونر، ٢٠٠٦)١٢ ، اهداف روشن و توافق شده (هریس و هریس ، ١٩٩٦)، رهبری شایسته ، و بازبینی امور و شناخت مشترک (توحیدی ، ٢٠١١) یادشده است .
Zivnuska & Stoner Jason تیمی از مزایای مختلفی همچون پرورش خلاقیت و یادگیری ، پرورش خودکارآمدی ، مسئولیت پذیری (گیبسون و زلمر- بران ، ٢٠٠١)، ترکیب نقاط قوت مکمل ، ایجاد اطمینان ، آموزش مهارت های حل تعارض ، مشارکت افراد در تحقق اهداف سازمان ، برخوردار است .
) ٠/٦٦٢ هم چنان که در جدول ٤ملاحظه می شود، ضریب الفای کرونباخ چهار مؤلفه جو تیم ، رهبری در تیم ، فرآیند کار تیمی ، پیامد کار تیمی به ترتیب برابر با ٠/٧٤١، ٧٣٥/٠، ٠/٦٩٣ و ٠/٦٦٢ می باشد که بیانگر همسانی درونی قابل قبول گویه های هر یک از مؤلفه های استخراج شده است .
بعلاوه ارزش های ضرایب همبستگی بدست آمده در جدول ٤ نشان می دهد که دو مؤلفه پشتیبانی و تصمیم گیری مشترک در سطح معناداری ١ ٠/٠ (٠٠١>p،٠٤٠٠ =r) و مؤلفه های رهبری کار تیمی و تصمیم گیری مشترک در سطح معناداری ٠/٠٥ (٠٠٥>p،٠٤٠٠=r) و به صورت مثبت با یکدیگر همبسته اند."