خلاصة:
این پژوهش توصیفی ـ همبستگی با هدف بررسی رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان انجام پذیرفت . ٣٤٦ نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز و مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی ٨٧-١٣٨٨، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه سبک های یادگیری کلب و فرم ٦٠ سژالی پرسش نامه شخصیتی NEO و پرسش نامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه شیوه گام به گام با نرم افزار SPSS ١١/٥ تجزیه و تحلیل شد. شیوة شناختی مفهوم سازی انتزاعی (٠٢٦=β) و سه عامل شخصیتی روان نژندگرائی (٠/٧٤- = β)، انعطاف پذیری (١/٠٣= β) و باوجدان بودن (٠/٦٢= β)، ٣٩ درصد از تغییرات نگرش تفکر انتقادی را پیش بینی میکنند (٠/٠١< P). بین برون گرائی ( ٠٣٦=r )، انعطاف پذیری( ٠٣٣=r )، باوجدان بودن (٠٤٤=r )، و دلپذیربودن (٠/٣٠ =r) و روان نژندگرائی (٠/٤٢-= r) با نگرش تفکر انتقادی رابطه وجود داشت (٠/٠١< P). بین روان نژندگرایی و دو شیوه شناختی تجربه عینی و مشاهدة تاملی همبستگی مثبت وجود داشت (٠/٠٥ و ٠/٠١< P)، این رابطه با آزمایش گری فعال و مفهوم سازی انتزاعی منفی بود (٠/٠٥ < P). بین برونگرایی و تجربه عینی همبستگی منفی وجود داشت (٠/٠٥ < P)، این رابطه با شیوة آزمایش گری فعال مثبت بود (٠/٠١< P). بین با وجدان بودن و شیوة مشاهدة تاملی همبستگی منفی وجود داشت (٠/٠٥ < P)، ولی این رابطه با آزمایش گری فعال مثبت بود (٠/٠١< P). بین انعطاف پذیری و آزمایش گری فعال رابطه منفی وجود داشت (٠/٠٥ < P). بین سبک های یادگیری و عوامل روان نژندگرایی، برون گرایی، دلپذیربودن و باوجدان بودن رابطه وجود داشت (٠/٠٥ و ٠/٠١ < P).
ملخص الجهاز:
"نباید از این مهم 1- Eysenck 2- Claxton & Murrell 3- Haislett, Hughes, Atkinson & Williams 4- Ridley, Laschinger & Goldenberg 5- Duff, Boyle, Dunleavy & Ferguson 6- Van Bragt, Bakx, Bergen & Croon 7- Giancarlo & Facione 8- Kokdemir 9- Paul 10- Myers 11- Norris 12- Torres & Cano 13- Suliman 14- Myers & Dyer 15- Guven & Kurum 16- Rudd & Baker & Hoover غفلت نمود که افراد با توجه به ویژگیهای فرهنگی خود و تحت تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی دارای روش خاصی برای تفکر و پردازش اطلاعات هستند، اعتقاد بر ایـن اسـت کـه ویژگـیهـای شخصیتی، تعیین کنندة تفکر و به دنبال آن تعیین کنندة اموری هستند که از تفکر نشأت میگیرند.
با توجه به نتایج رگرسـیون ، مـیتـوان معادلـه پـیش بینـی نگرش تفکر انتقادی را براساس عامل های شخصیت و شیوه های شناختی یادگیری به ایـن صـورت نوشت : (انعطاف پذیری) ١/٠٣ + (روان نژندگرائی)(٠/٧٤-) + (باوجودان بودن ) ٠/٦٢ + ٩٨/٣٥٥ =Y (مفهوم سازی انتزاعی) ٠/٢٦ + جدول ٥: آزمون رگرسیون چند گانه برای تبیین نگرش تفکر انتقادی- ضریب بتا ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد مدل T سطح معنی داری بتا خطای استاندارد بتا مقدار ثابت ٩٨/٣٥٥ ٧/٠٦ 0/000 13/93 باوجدان بودن 0/000 4/97 0/24 0/13 0/62 4 روان نژندگرائی 0/000 -7/80 -0/37 0/09 -0/74 انعطاف پذیری 0/000 7/57 0/34 0/14 1/03 مفهوم سازی انتزاعی ٠/٢٦ ٠/١١ ٠/١١ ٢/٥١ ٠/٠١٣ متغیر وابسته : نگرش تفکر انتقادی فرضیه اول پژوهشی، ضریب همبستگی گشـتاوری پیرسـون بـا فـرض دو دامنـه نشـانگر وجـود همبسـتگی معنـادار بـین عامـل هـای پنجگانـه شخصـیت و نگـرش تفکـر انتقـادی اسـت ."