خلاصة:
این تحقیق به بررسی تاثیر نهاد خانواده و مدرسه بر جامعه پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه پرداخته است. روش این تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه منطقه رودهن است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 186 نفر به شیوه تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته 131 سوالی است که روایی آن با استفاده از نظرات متخصصان به دست آمد و برای تعیین پایایی آن بر روی یک نمونه 30 نفری به طور آزمایشی اجرا گردیده و محاسبه آلفای کرانباخ آن (0.83) به دست آمد. داده های حاصل از اجرای پرسشنامه با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهدکه بین مولفه های نهاد خانواده و مدرسه با نوع جامعه پذیری دانش آموزان تفاوت معنادار وجود دارد. با مقایسه ضریب همبستگی بین تاثیر نهاد خانواده بر جامعه پذیری دانش آموزان (0.26) با ضریب همبستگی تاثیر نهاد مدرسه بر جامعه پذیری دانش آموزان (0.15) می توان گفت که شدت تاثیر نهاد خانواده بر جامعه پذیری دانش آموزان بیشتر از شدت تاثیر نهاد مدرسه است
ملخص الجهاز:
نهاد خانواده ، نهاد مدرسه ، جامعه پذیری مقدمه نهادهای اجتماعی کننده وظیفه شان شکل دادن به افکار، رفتار و شخصیت افراد براساس ارزش ها٠ و هنجارهایی ٢ است که خود این نهادها حامل آن هستند.
چرا که از بدو تولد فرد تا لحظۀ مرگ او تداوم دارد و به علت این که جامعه پذیری از ابتدا با تجربه های فردی همراه است ، باعث می شود که فرد با آغوش باز از آن استقبال کند، در صورتی که مدرسه و یا محیط کار به دلیل رسمی بودن ، دارای روابط خشک و غیر عاطفی است و ناگزیر به عنوان تکلیف فرد در برابرش موضع می گیرد.
بنابراین پژوهشگر درصدد پاسخ به این سوال است که تا چه حد نهاد خانواده و مدرسه بر جامعه پذیری دانش آموزان تاثیر دارند؟ مبانی نظری تمام نهادهای اجتماعی کننده (مانند خانواده و مدرسه ) وظیفه شان شکل دادن به افکار، رفتار و شخصیت افراد براساس ارزش ها و هنجارهایی است که خود این نهادها حامل آنند (چلبی ، ٠٨٣٥).
می توان گفت : خانواده و مدرسه دو نهاد مهم در درونی کردن ارزش ها و هنجارهایی اند که خود حامل آن هستند و این هنجارها یا با شیوه جامعه پذیری از نوع مثبت و یا از نوع منفی به فرد ارائه می شود (تنهایی ، ٠٨٣٥).
- خوش فر (٠٨٣٠) پژوهشی تحت عنوان «مقایسه تحلیلی ارزش های خانواده ، مدرسه و گروه همسالان از دیدگاه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر تهران » انجام داده است .