خلاصة:
اشکال مختلف نظام های اجتماعی و مدنی، متناسب با مسیر رشد و پیشرفت خویش با گونه های متفاوت کج روی و انحرافات اجتماعی نیز روبرو می گردند. گسترش سازمان های اداری و بروکراتیک و فزونی بخش خدمات در جوامع نوین امروزی، سبب گردیده تا انحراف و فساد در عرصه اداری و سازمانی در قالب جرائم یقه سفید در کنار جرائم یقه آبی و یقه چرکی شروع به شکل گیری و گسترش نماید. فساد اداری که در تعریفی عام می توان آن را تلاش برای کسب منفعت شخصی به شکل نامشروع از موقعیت اداری کسب شده تعریف کرد، با توجه به پیامدها و بازخوردهای ناگوار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی که به همراه دارد سبب شده تا لزوم پرداختن بنیادی و ریشه ای به این مسئله اجتماعی از دیدگاه های مختلف علمی، به ویژه جامعه شناختی روز به روز بیشتر احساس گردد. از این رو در این پژوهش سعی بر آن است تا اولا نگرش دانشجویان به عنوان تنها قشری که بالقوه دارای پتانسیل کسب موقعیت های مختلف اداری و سازمانی در آینده نزدیک را دارند به پدیده فساد اداری بررسی کنیم و در گام بعدی ارتباط آن را با سرمایه اجتماعی جامعه به عنوان مفهومی استراتژیک و مهم تبیین نمایم. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و تکنیک جمع آوری داده ها به طریق پرسشنامه ای می باشد. برای تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار spss آنالیز واریانس و رگرسیون چند متغیره متناسب با فرضیات تحقیق استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق که از یک نمونه 406 نفری، به صورت نمونه گیری طبقه ای سیستماتیک و از طریق فرمول کوکران در جامعه آماری 15215 نفری دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی91-90، نشان می دهد که رابطه معناداری بین نگرش به فساد اداری و سرمایه اجتماعی وجود دارد، همچنین بررسی رابطه به شکل جزئی نیز حاکی از وجود همبستگی بین شاخصه های سرمایه اجتماعی و نگرش به فساد اداری است، از بین متغیر های زمینه ای نیز تنها وضعیت تاهل و جنسیت با متغیر وابسته دارای همبستگی آماری بودند.
ملخص الجهاز:
"__________________________________________________________ 1 -Action 2 -Attitude 3 -Taylor, Pephau& Sears 4- Bohner, G,&Wanke, M نمودار(١)- مدل تحلیل چگونگی شکل گیری نگرش و تأثیر آن بر رفتار فرایند های شناختی فرایندهای رفتاری فرایند های عاطفی نگرش پیش بینی کنترل رفتار رفتار برنامه ریزی رفتار از این روی در این مقاله سعی بر این است تا از یک سو نگرش به فساد اداری به عنوان مقدمه ارتکاب به عمل فسادآمیز به عنوان متغیر وابسته در جامعه هدف دانشجویان به عنوان تنها قشری که بالقوه گردانندگان سمت ها و پست های سازمانی و اداری هستند و همچنین به علت عدم فعالیت بالفعل آنها در سازمانها و ادارات دولتی و فارغ از مسئولیت و تعهد بودن در قبال ابراز دیدگاههای حقیقی خویش ، مورد بررسی قرار گیرد تا مشاهده شود نگرش دانشجویان به فساد اداری در سه بعد «شناختی»(اطلاعات دانشجویان از شاخصه های فساد اداری)، « عاطفی» (احساس آنها از انجام شاخص های فساد اداری توسط کارمندان دولت ) و «تمایل به رفتار» (تمایل دانشجویان برای انجام شاخصه های فساد اداری در صورت صاحب شغل اداری شدن) در چه وضعیتی است و در گام بعدی ارتباط و همبستگی این موضوع را با مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان ضامن نظام اجتماعی سالم تبیین نماییم ."