خلاصة:
هدف این پژوهش، ارزیابی نقش فراشناخت در تبیین علائم و نشانه های اضطراب در دانشجویان دانشگاه و مقایسه مولفه های فراشناختی در دانشجویان مضطرب با دانشجویان سالم بود. این پژوهش در چارچوب طرح های همبستگی و مقایسه ای انجام شد. نمونه مورد مطالعه در برگیرنده 224 نفر از دانشجویان بود که به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فراشناخت ها (MCQ-30)، و پرسشنامه اضطراب بک. نتایج پژوهش نشان دادند که میان تمام مولفه های فراشناختی (باورهای منفی، باورهای مثبت، باور نیاز به کنترل، و باور اطمینان شناختی)، به جز مولفه های باور خودآگاهی شناختی، و اضطراب همبستگی معنادار وجود دارد. علاوه بر این، یافته ها بیان می دارند که باور فراشناختی نیاز به کنترل، در بین دو گروه دانشجویان مضطرب و سالم متفاوت است و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است، به این صورت که هرچه افراد مولفه های فراشناختی (باورهای منفی، باورهای مثبت، باور نیاز به کنترل، و باور اطمینان شناختی) بیشتری را به کار ببرند، علائم و نشانه های اضطراب نیز در آنها افزایش می یابد. از بین پنج مولفه فراشناختی مدنظر، باورهای منفی فراشناخت ها دارای بیشترین توان پیش بینی اضطراب است
ملخص الجهاز:
Abbas Pourshahbaz, Ph. D دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی University of Social Welfare and Rehabilitation هدف این پژوهش ، ارزیابی نقش فراشناخت در Abstract: The purpose of this study was to تبیین علائم و نشانه های اضطراب در دانشجویان دانشگاه investigate the role of metacognitive theory in و مقایسه مؤلفه های فراشناختی در دانشجویان مضطرب explaining the symptoms of anxiety among بــا دانـشجویان ســالم بــود.
فراشناخت یک مفهوم چندعاملی 1- beliefs 2- assumptions 3- Dryan 4- Wells 5- self-knowledge 6- self-regulation 7- cognitive process 8- metacognition 9- attention 10- Flavell 11- Purdon 12- Nelson 13- Sturat 14- Howard 15- Crowley 16- Cocoran 17- Segal 90 90 1 است که متشکل از دانش ، فرایندها و استراتژی هایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت ، و کنترل میکند.
این سطح ، 20 وابستگی اندکـی به منابع شناختـی داشته و پردازش آن بیشتر به شکل بازتاب حسی صورت 1- monitoring 2- Irak 3- Tosun 4- Sica 5- Stekee 6- Ghisi 7- Chiri 8- Franceschini 9- Spada 10- Mohiyeddini 11- Wells 12- Cartwright-Hatton 13- Narens 14- inter-related levels 15- meta level 16- object level 17- self-regulatory executive function 18- Mateus 19- stimulus-driven 20- sensory feedback 91 91 میگیرد.
1- Matthews 2- Hillyard 3- Campbell 4- Davey 5- Tallis 6- Capuzzo 7- Borkove 8- Stevens 9- Diaz 10- Wells 11- Carter 12- Papageorgiou 13- Davey 14- Tallis 15- Rossis 16- Myerss 17- Bouman 18- Meijer 97 97 Psychotherapy, 14, 258-268.