خلاصة:
هدف پژوهش حاضر سنجش دیدگاه دهیاران و اعضای شورای اسلامی و همچنین، مردم روستایی در ارتباط با نحوه خدماترسانی تعاونی دهیاریها بود و محدوده پژوهش نیز دهستان دشتسر از توابع شهرستان آمل را شامل میشد. روش گردآوری دادهها اسنادی، کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات نیز نخست، مصاحبه و سپس، پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کای اسکوئر، T تکنمونهای و T مستقل بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران محلی (دهیاران و اعضای شورای اسلامی) و روستاییان بود که از آن میان، نه دهیار و هجده عضو شورا و 135 روستایی برای انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بهعنوان نمونه آماری از نه روستا بر اساس بعد جمعیت و فاصله از شهر و جاده انتخاب شدند. هرچند، بر اساس نتایج تحقیق، اقدامات تعاونی دهیاریهای دشتسر سرعت خدمات دهی به روستاهای مورد مطالعه را بهبود نبخشید و نتوانست با ارتقای کیفیت خدمات، رضایت روستاییان را جلب کند و همچنین، تاثیری مثبت در افزایش درآمد دهیاریها نداشت، اما در راستای ارتقای روحیه مشارکتجویی و نهادینهسازی کار جمعی از طریق سازوکارهایی مانند واگذاری برخی پروژههای عمرانی دستگاههای اجرایی به تعاونیها و ارائه تسهیلات بلندمدت و کمبهره و بخشودگیهای مالیاتی، میتوان به تقویت بنیه مالی این نهاد و در نتیجه، افزایش قدرت خدماترسانی آن همت گماشت.
This study tried to assess the views of local authorities and members of the Islamic Rural Council as well as rural people regarding the services of the Rural Assistance Office (RAO) [dehyari] cooperatives . Research area included rural settlements of Dashtesar sub-district، Amol county of Iran. The research method was descriptive-analytical and in terms of the nature and objectives ، this was an applied research. Documentary and field procedures were used for data collection as well as interviews and questionnaires . For data analysis، chi-square tests and one sample T were carried out. The sample included local managers and members of the Counci. The samples were selected based on population and the distance to urban settlements and road networks; and so، the total sample consisted of nine managers، 18 council members and 135 rural residents. The findings showed that RAO cooperatives failed to accelerate and improve the quality of services and gain satisfaction of the people. Of course، they had a positive impact on increasing income and earnings of the Rural Assistance Office. As the basis for promoting the spirit of cooperation and institutionalizing the collective savings ، certain mechanisms such as transfer of some development projects and executive agencies and cooperatives، providing long-term low-interest loans and tax breaks can be pursued to strengthen this institution and thus، increase the its power of services .
ملخص الجهاز:
"جدول ۴- ارزیابی مؤلفه های سه گانه خدمت رسانی از دید مدیران محلی بر اساس نتایج آزمون T تک نمونه ای ارزش آزمون = ۳/۱ فاصله اطمینان درجه سطح اختلاف مؤلفه آماره t آزادی معنیداری میانگین کمترین بیشترین موفقیت درسرعت دهی به -۳/۴۰ ۱۷ ۰/۰۰۰ -۰/۵۳ -۰/۲۰ -۰/۸۶ خدمات رسانی میانگین مشاهده شده : ۲/۵ انحراف معیار: ۱ -۰/۵۰ -۱/۱۶ -۰/۸۳ ۰/۰۰۰ ۱۷ -۵/۳۰ موفقیت در افزایش درآمد دهیاری میانگین مشاهده شده : ۲ انحراف معیار: ۰/۷۵ -۰/۲۷ -۱/۰۱ ۰/۶۴ ۰/۰۰۲ ۱۷ -۳/۶ موفقیت در جلب رضایت مردم میانگین مشاهده شده : ۲/۱ انحراف معیار: ۰/۸۱ مأخذ: یافته های پژوهش مقایسه دیدگاه مدیران محلی و مردم در زمینة اقدامات تعاونی دهیاری ها در راستای بررسی اینکه کدامیک از اعضای جامعه آماری مورد مطالعه (مدیران محلی و روستاییان ) نظر مساعدتر نسبت بـه موفقیـت تعـاونی دهیـاری هـا در سـرعت دهـی بـه خدمات رسانی و تسریع امور دارند، از آزمون T مستقل بهره گرفته شده تـا بـه صـورت هم زمان میانگین هـای دو گـروه مسـتقل بـا هـم مقایسـه شـوند."