خلاصة:
هرچند، از نظر تنوع محصولات باغی، ايران با پانزده محصول دارای مقام سوم در جهان است، اما در زمينه باغبانی بهويژه انارکاری با تنگناهايی روبهروست. در منطقه مورد مطالعه، بهطور متوسط، 8/51 درصد روستاييان به پيشه باغداری و کشت انار اشتغال دارند. اينک سؤال اساسی اين است که «مهمترين چالشهای باغداران منطقه بهويژه انارکاران کدامند؟». جامعه آماری تحقيق متشکل از شش روستا و 218 انارکار است. در پژوهش حاضر، با بهرهگيری از روش تاپسيس اقدام به رتبهبندی مهمترين چالشهای فراروی انارکاران ميشود. نتايج تحقيق نشان ميدهد که با توجه به ديدگاه باغداران، مسائل اقتصادی در سطح دهستان و بهتفکيک در سطح مراکز روستايی در اولويت قرار دارند. همچنين، يافتههای تحقيق گويای اولويت روستای تازهآباد از حيث ميزان مسائل و مشکلات باغداران
Although، with respect to the variety of garden products، Iran stands in the third place of the world with fifteen different products، it faces dilemmas in gardening and pomegranate growing in particular. In the region studied here، averagely، 51.8 percent of the rural people are working in the pomegranate gardens. Now، the question is "what are the most important challenges and problems of pomegranate breeders of the Zir-e Tang-e Siab subdistrict?". The statistical population consists of six villages and 218 pomegranate breeders. The research methodology is descriptive and analytical، based on using questionnaire; also، main challenges of the pomegranate breeders are ranked by means of TOPSIS model. The study results show that economic issues are in the first priority in the subdistrict level and in the villages، separately. In addition، as indicated by the results of the TOPSIS and correlation coefficient models، Tazehabad village is in the first priority in terms of the amount of the gardeners’ issues and problems.
ملخص الجهاز:
"بدین سان ، می توان با عنایت به مسئله و سؤال های پژوهش و یافته های نظریه ای و تجربی و جمع بندی انجام شده ، چند پیشنهاد راهبردی را که با ساختار منطقة مورد مطالعه همسویی دارد، مطرح ساخت : برگزاری اردوهای ترویجی از سوی مراکز جهاد کشاورزی منطقه برای آشنایی انارکاران با شیوة کار انارکاران نمونه در مناطق انارکاری عمده چون ساوه ، نیریز و شیراز؛ با توجه به سطح زیر کشت باغ های انار و توسعة هر سالة باغ انار در منطقه و نیز تعداد زیاد بهره برداران ، تشکیل و تقویت شرکت های تعاونی باغداران چندمنظورة انارکار به صورت واسطه میان دولت و مردم ضروری به نظر می رسد؛ برای برطرف کردن مشکل انزوای منطقه و جبران حاشیه ای بودن و دوری از بازارهای فروش ، بهتر است تبلیغات وسیع دربارة ویژگی های منطقه و به ویژه محصول انار در شاهراه های ارتباطی نزدیک به منطقه حداقل از طریق نصب بنرها و تابلوهای تبلیغاتی صورت گیرد و در رسانة استانی ، جایگاهی برای تبلیغات بازاریابی در نظر گرفته شود؛ از آنجا که وضعیت جاده های دهستان و به ویژه راه های بین باغی در شرایطی نامطلوب قرار دارند و مشکلات فراوان را برای باغداران به همراه آورده است ، بهبود هرچه سریع تر این راه ها گامی مهم در بهبود وضعیت باغداران به شمار می رود؛ از آنجا که بیمه از مؤثرترین عوامل حمایت از باغدار و محصول او در مقابل سوانح و بلایای طبیعی و انسانی و فناوری است ، تقویت فرهنگ بیمة محصول انار از طریق مراکز ذی ربط سودمند خواهد بود؛ و مسئولان به معیارهای برنامه ریزی ارتباطی (ارتباط ، گفتگو و آموزش ) بیش از پیش بپردازند و بر اساس اهمیت و اولویت ، آنها را در برنامه های خود لحاظ کنند."