خلاصة:
مقاله حاضر، با هدف بررسی نقش و نحوه بهکارگيری فناوریهای سيار در ارائه خدمات آموزشی سيار برای روستاييان در استان زنجان، بهروش توصيفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 169 مدير و کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تشکيل میدادند. نتايج نشان داد که از ديدگاه پاسخگويان، برخی از مهمترين زمينههای قابل استفاده با ابزارهای سيار برای آموزش روستاييان عبارتاند از: اطلاعرسانی زمان برگزاری دوره های آموزشی، ارسال اطلاعات مربوط به آب و هوای منطقه، ارسال هشدارهای مربوط به شيوع آفتها يا بيماريهای کشاورزی، ارسال اطلاعات در زمينه نهادههای کشاورزی، اطلاعرسانی قيمت محصولات کشاورزی، و هشدار در زمينه حوادث طبيعی در منطقه. همچنين، بر اساس نتايج تحليل عاملی، امور زراعی و باغی عامل اول خدمات آموزشی قابل ارائه برای روستاييان از طريق ابزارهای سيار است؛ و امور دامی، امور اداری، اعتبارات، بازاريابی، و مناقصات عوامل بعدی را تشکيل ميدهند.
The purpose of the present study is to examine the role and mechanisms of using mobile technologies in the provision of mobile training services for rural people in Zanjan province by means of a descriptive-correlational method. The statistical population of this study included 169 managers and experts of Jihad for Agriculture Organization in Zanjan province. The respondents identified some of the most important contexts that can be used for training of rural people with mobile mechanisms as follows: informing the time of training courses، sending information about the region’s weather situation، sending alerts about the spread of farm pests and diseases، sending information about agricultural inputs، informing people of the price of agricultural products، and alerts about the natural hazards in the region. The factor analysis identified the first factor that can be provided for rural people through mobile mechanisms as farm and horticulture issues. Animal husbandry، administration، credit، marketing، and tenders were the other factors.
ملخص الجهاز:
"جدول ۴- دیدگاه کارشناسان نسبت به شیوه های مناسب ارائة خدمات سیار به روستاییان شیوه های ارائة خدمات الکترونیکی سیار میانگین * انحراف معیار ضریب تغییرات اترلافئن ة ااطی لاگعوـیاات مرابکـزوط جهباـده آکشب وورزهـی ـوای منطقـه از طریـق ه ۶/۳۴ ۲/۷۹ ۰/۴۴ اططرلایع رپیساامنی ک زمان برگزاری دوره هـای آموزشـی مختلـف از ۶/۱۶ ۳/۰۱ ۰/۴۹ ارائة اطلاعات مربوط به آب و هوای منطقه از طریق پیامک ۶/۱۴ ۳/۱۴ ۰/۵۱ اتلطفلاع اری سـاگنوی یاقی یمـمرت اکزروجزهامدحکصشـاوولارزت ی کشـاورزی از طریـق ه ۶/۱۰ ۳/۱۲ ۰/۵۱ اخراساص ل دهرشدمنارطقهای ازمطربرویق ط پبیه مشک ـیوع آفـات یـا بیمـاری هـای ۵/۷۶ ۳/۱۸ ۰/۵۵ اپیطاملاع ک رسـانی قیمـت روز محصـولات کشـاورزی از طریـق ۵/۸۵ ۳/۳۱ ۰/۵۷ ابه سمارل اکزصکاشوایوررمی ربوط ربیه فبیت ماپرای سخ ها و آفات از سوی کشاورز ۴/۶۵ ۲/۸۰ ۰/۶۰ اططرلایع رپیساامنی ک و هشدار در زمینة حوادث طبیعی در منطقـه از ۵/۶۶ ۳/۴۲ ۰/۶۱ ابزقرطارریی ق اترلفتبان ط ابی ا کهارمرشانه اسان متخصص برای حل مشـکلات ه ۴/۸۴ ۳/۲۷ ۰/۶۸ منبع : محاسبات تحقیق * ۰= اصلا قابل استفاده نیست ؛ ۹= کاملا قابل استفاده است راهکارهای اجرایی شدن استفاده از ابزارهای سیار در ارائة خدمات بر اساس نتایج به دست آمده در زمینة راهکارهای اجرایی شدن استفاده از ابزارهای سیار در ارائة خدمات و آموزش به روسـتاییان ، سـه عامـل مهـم در ایـن ارتبـاط بـه ترتیـب عبارت اند از: فرهنگ سازی پیش از آغاز ارائة خدمات و آمـوزش سـیار بـه روسـتاییان ، گسترش زیرساخت های مخابراتی مربوط به خدمات سیار، و کاهش هزینه های دسترسی به انواع اطلاعات از طریق ابزارهای سیار؛ و دیگر عوامل نیز در جدول ۵ آمده است ."