خلاصة:
مذهب تشیع، به دلیل توان بالایی که معارف انسان ساز الهی در اختیار آن قرار داده است، با ارائه جهان بینی ویژه و آداب و دستورالعمل های خاصی برای همه ابعاد زندگی انسان، به دنبال شکل دهی به نوع خاصی از زیست انسانی است که با آمدن منجی عالم بشریت مسیر نیل به مقصد نهایی به شکلی صحیح طی گردد. هدف این مقاله، بررسی ابعاد رفتار اخلاقی در سبک زندگی زمینه ساز ظهور موعود است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی می باشد. برای گردآوری داده های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، منابع حدیثی موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده و با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش، ضمن تبیین چیستی سبک زندگی زمینه ساز ظهور به عنوان تبلوری از زندگی اسلامی که شرایط لازم برای پذیرش ولایت حضرت حجت (عج) در فرد و جامعه را فراهم می آورد، به بررسی هندسه معرفتی رفتار اخلاقی در چهار بعد الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی پرداخته است.
ملخص الجهاز:
com دریافت: 6/5/94 پذیرش: 29/11/94 چکیده مذهب تشیع، به دلیل توان بالایی که معارف انسان ساز الهی در اختیار آن قرار داده است، با ارائه جهان بینی ویژه و آداب و دستورالعمل های خاصی برای همه ابعاد زندگی انسان، به دنبال شکل دهی به نوع خاصی از زیست انسانی است که با آمدن منجی عالم بشریت مسیر نیل به مقصد نهایی به شکلی صحیح طی گردد.
این پژوهش، ضمن تبیین چیستی سبک زندگی زمینه ساز ظهور به عنوان تبلوری از زندگی اسلامی که شرایط لازم برای پذیرش ولایت حضرت حجت (عج) در فرد و جامعه را فراهم می آورد، به بررسی هندسه معرفتی رفتار اخلاقی در چهار بعد الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی پرداخته است.
بنابراین، با استخراج عناصر اصلی ایده مهدویت و پرورش الگوهایی مبتنی بر این اندیشه، می توان نحوه زیست شیعیان را تعیین کرد و نسلی را پرورش داد که اعتقاد به امامت و مهدویت از مؤلفه های اساسی فکر اوست و نه تنها در شعائر و مناسبات، بلکه در اهداف و آرمان های خود به سوی امام معصوم توجه و گرایش دارد و جهت زندگی خویش را به سمت انسان کامل معطوف می سازد؛ انسان کاملی که ارزش هایی را که جد بزرگوارش برای تحقق آن مبعوث شده است احیا می کند؛ «بقیه الله» و ذخیره خداست برای «یوم موعود» تا عدل و داد را بگستراند و بساط ظلم و جور را برکند (مجلسی، 1403ق، ج 51، ص 161).
در سبک زندگی زمینه ساز با توجه به اینکه طبیعت، امکانات و نعمت های فراوانی را در جهت رشد فردی و اجتماعی انسان در اختیار وی قرار داده (بقره: 29)، برخورداری از این امکانات، سبب طرح بهره برداری عادلانه انسان (به عنوان یکی از اهداف ظهور امام مهدی علیه السلام) در برابر طبیعت و جهان آفرینش می گردد.