خلاصة:
شاید بارها با ورود به کلاس با صحنه ای روبه رو شده باشید که اصلا انتظار آن را نداشته اید؛ تعدادی از دانش آموزان در کلاس سر و صدا و بی نظمی ایجاد کرده و به قول نماینده کلاس، مدرسه را روی سرشان گذاشته اند. یکی دو تا از بچه ها که نتوانسته اند به جمع آن ها بپیوندند، در گوشه ای از کلاس درحال گریستن هستند و با ورود شما به کلاس گلایه و شکایت خود را شروع می کنند. آنچه می بینید، میز و صندلی های بهم ریخته، گچ های پرت شده به این سو و آن سوی کلاس، دفتر و کتاب های بهم ریخته و شاید ناخوشایندتر از همه صندلی گچی شماست که با تخته پاک کن سفید شده است. در چنین شرایطی با خود چه فکر کرده اید؟ چه عکس العملی نشان داده اید؟ حتما با خود گفته اید در چنین کلاسی چگونه می توان به آموزش و یادگیری پرداخت، یا اینکه با حفطظ اعتماد به نفس، به آرام کردن جو کلاس پرداخته و تدریس خود را شروع کرده اید؛ گرچه ممکن است در چنین شرایطی، جو ناآرام در حین تدریس هم ادامه داشته باشد. اگر معلمی دانا، توانا و آگاه به روش های اداره کلاس، روان شناسی رشد و یادگیری و فنون تدریس نباشید، تحمل و تصمیم گیری در چنین شرایطی برایتان سخت خواهد بود.
ملخص الجهاز:
"با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت و نقش آن در بهبود کیفی و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای کلیة دانشآموزان در کلاس، دستیابی بهتر و آسانتر به اهداف آموزشی، یادگیری اثربخش، تکریم شخصیت دانشآموزان، جنبههای گوناگون رشد کودک و تغییر در شیوههای ادارة کلاس از سنتی به جدید، و تحولات آموزشوپرورش در عصر حاضر در مبحث مدیریت اثربخش در کلاس درس، علل ایجادکنندة اختلال در مدیریت کلاس و راهکارهای آن را بهطور مختصر بررسی خواهیم کرد.
ـ قوانین کلاس را نه بهصورت دستوری بلکه بهصورت بیان احساسات به اطلاع بچهها برسانید؛ برای مثال: «بچهها، من دوست دارم زمانی که درس میدهم همه به من توجه کنید.
» ـ برای رعایت قوانین و مقررات کلاس، به بچهها پاداشهای کوچک و مناسب بدهید: «کسانی که موقع انجام تکالیف کلاسی، نظم و ترتیب در کلاس را رعایت کنند و به حقوق دوستان خود احترام بگذارند، برای بهعهده گرفتن مسئولیتهای کلاسی در اولویت هستند.
معلم میتواند حس اعتمادبهنفس، استقلال و ابتکار را در دانشآموزان تقویت کند و از نظر اخلاق، رفتار، صداقت و سایر صفات مطلوب انسانی الگویی مناسب برای دانشآموزان باشد مدیریت کلاس، بهعنوان یک سیستم آموزشی، بهعهدة معلم است و موفقیت در آن به تصمیمگیری و برنامهریزی و سازماندهی صحیح افراد و مشارکت آنها بستگی دارد مدل قرار گرفتن دانشآموزان در کلاس از نظر میزان تعامل (ضمیمه یک) ردیف آخر ردیف وسط ردیف جلو از نظر تعامل بالاتر (پرحرفها): A از نظر تعامل در سطح متوسط: B تعامل کمتر (کمحرفها): C مدل بالا نشاندهندة تعامل بیشتر در ردیف جلو، ستون وسط کلاس است."