خلاصة:
تعارض پدیده ای است که آثار مثبت و منفی بالقوه متعددی بر عملکرد افراد و سازمان ها دارد، به طوری که کاربرد صحیح و موثر تعارض، عملکرد و سطح سلامتی سازمان را ارتقا می دهد و استفاده غیر موثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می شود. از سوی دیگر، استفاده موثر از تعارضات سازمانی نیز مستلزم شناخت و درک ماهیت تعارض و علل خلق کننده آن و کسب مهارت در اداره و کنترل آن است. از همین رو، امروزه مدیریت تعارض یکی از مهم ترین مهارت های مدیران به شمار می آید. نوشتار حاضر بر آن است که ضمن تبیین مفهوم تعارض و پیامدهای سازنده آن، برخی از راهکارهای مدیریت تعارضات سازمانی را نیز به اختصار بررسی کند.
ملخص الجهاز:
"سبکهای مدیریت تعارض با توجه به آنچه گفته شد، امروزه مدیریت تعارض یکی از مهارتهای مهم و ضروری مدیران و رهبران کارامد در سازمانها محسوب میشود، تا آنجا که گفته شده است: «رهبران از تضاد نمیپرهیزند یا انکارش نمیکنند، بلکه آن را فرصت تلقی میکنند» (کاوی، ۱۳۸۴).
راهبردهای مدیریت تعارض حال ببینیم مدیر باید از چه ابزار یا فنونی برای حل تعارض استفاده کند؟ یا زمانی که تعارض زیاد است چگونه میتواند آن را کاهش دهد؟ مدیران میتوانند به اقتضای شرایط از راهحلهایی چون اعتماد و احترام متقابل، شفاف کردن ارتباطات سازمانی، تقویت نقاط مشترک کارکنان، استفاده از قدرت اجباری، بهوجود آوردن زمینة مشارکت و تدوین و طراحی دستورالعملهای وحدتآفرین، ترویج فرهنگ گذشت و ایثار، گردش شغلی، استفاده از نظام پیشنهادات و آموزش کارکنان استفاده کنند (جهاندیده، ۱۳۸۴: ۱۰) اما مدیران گاهی نیز باید نگران نبود تعارض در سازمانشان باشند."