خلاصة:
در ادامه سلسله مطالب « به ظاهر ساده و امام مهم ». این بار سراغ «وقت» رفته ایم. وقت اگرچه در ضرب المثل طلاست. ولی در برخی از مدارس ما به هیچ انگاشته می شود. در این بخش از مطلب. متوجه اهمیت وقت در برخی مناسبات اموزشی - تربیتی موجود در مدارس می شویم.
ملخص الجهاز:
"متحد شدن سرود، ورزش و مسابقههای فرهنگی ـ هنری برای اتلاف اوقات آموزشی: هیچ فردی با شرکت دانشآموزان در مسابقههای فرهنگی ـ هنری، ورزشی و فعالیتهای فوق برنامة پرورشی و مفید مخالف نیست، ولی وقتی از یک کلاس در یک زنگ، یک دانشآموز برای تمرین سرود، سه دانشآموز برای انجام امور مربوط به مسابقة فوتبال و چهار نفر برای شرکت در مسابقة قرآن، تواشیح و روزنامه دیواری به بیرون فراخوانده میشوند و معلم مجبور به تکرار درس در روز دیگری بهخاطر نبود این بچهها میشود، بدیهی است که اتلاف وقتی بسیار قابل توجه صورت میگیرد.
مدیر مدرسه، داور و وقت نگهدار اصلی است و نباید اجازه دهد لحظهای از وقتهای مربوط به بچهها تلف شود معمولا اولین آسیب از طولانیشدن صبحگاه (یا ظهرگاه)، متوجه درسی است که زنگ اول واقع شده است نقد و بررسی برخی از مواد آییننامة ارزشیابی کیفی و توصیفی اشاره چند سالی است که ارزشیابی توصیفی با وجود موافقتها و مخالفتها، در نظام آموزشوپرورش ایران در حال اجراست.
رشید محمدی لیتکوهی معاون آموزشی دبستان رییسزاده، آمل ماریا طبری آموزگار دبستان شهید صالحی، آمل آشنایی با ساختار کلی آییننامة ارزشیابی توصیفی این آییننامه به «نام آییننامة ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دورة ابتدایی» طی ۲۴ ماده و ۱۳ تبصره در هفتصدوشصتونهمین جلسة شورای عالی آموزشوپرورش که در تاریخ ۱۸/۴/۱۳۸۷ تشکیل گردید، به تصویب و تأیید اعضای شورا رسید و در نیمة اول سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸ به مدارس ایران ابلاغ شده است."