خلاصة:
کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای کلیشهای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارتهای اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و تالیفات مبتنی بر آن در پاسخگویی به سبکهای یادگیری و گرهگاههای یادگیری کودکان اتیستیک و همچنین پژوهشهای انجام شده در کارایی برنامه مزبور در آموزش کودکان دیگر نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در مرحله بعد، از میان کودکان اتیستیک ساکن استان البرز، گروهی که خود و والدینشان، داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، در دو گروه گواه و آزمایش و شرکت در انجام پیش آزمون، برخورداری از آموزشهای مبتنی بر برنامه ریزیچندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای و انجام پس آزمون همراه شدند. تحلیل نتایج، تاثیر معنادار این برنامه و آموزشهای مبتنی بر آن را بر بهبود ارتباطات کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیستیک و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای آنها نشان داد . پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است کهبا توجه به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل، آموزشهای مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بستههای یادگیری آن در کنار سایر برنامههای هفتگی دانشآموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
Autistic children suffer from some kind of developmental pervasive disorders that it is present intensively in social interactions and communication skills, some behavior, interests and stereotypical activities. The aim of this research is to follow the conditions beyond accustomed and effective programs in children’s social skills. First, related publications to autistic children and other studies related to other children were investigated. After this step, from all of autistic children in Alborz, Iran, autistic children and their parents who were volunteer for participating in this study were selected and assigned in experimental and control groups randomly. Pre-test was conducted for two groups. After the experimental group received training based on multi-dimensional planning and multimedia package, then post-test was conducted. Results showed, these interventions had significant effects in autistic children’s verbal communications, stereotypical activities and social skills. Therefore, these interventions can be performed along other weekly programs of autistic children
ملخص الجهاز:
پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است که با توجه به تفاوت معنیدار بین گروه های آزمایش و کنترل ، آموزش های مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بسته های یادگیری آن در کنار سایر برنامه های هفتگی دانش آموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
com@Hasanvandi٢٠١٠ مقدمه اوتیسم نوعی از اختلالات نافذ رشدی است ١ که آسیب شدید در تعامل اجتماعی و 2 مهارت های ارتباط ٣ و نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیت های کلیشه ای مشخص میشود (انجمن روان پزشکی آمریکا٤، ٢٠٠٠).
تحقیقات نشان داده است که برنامه ریزیچند بعدی برمیزان رشد هماهنگی دیداری _حرکتی، کاهش پرخاشگری، کاهش اضطراب ، رشد مهارت های زبانی، پرورش خلاقیت ، رشد مهارت های ارتباط اجتماعی، درک سواد زیست محیطی توسط کودکان ، تجسم فضایی و همجنین کارایی روش ها و معیارهای طراحی فضای آموزشی و ارزشیابی توصیفی اثر معناداری داشته است ١٣٨٣؛ دیانی، ١٣٨٤؛ کمالوندی، ١٣٨٥؛ صفری، ١٣٩١).
نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری تاثیر آموزش برنامه ریزی چند بعدی بر بهبود ارتباط کلامی متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معنیداری ارتباط ١٣١ ١ ١٣١ ٨ ٠/٠٠١ یافته های جدول ٤ نشان میدهد اثر عامل مداخله ، در مورد بهبود ارتباط کلامی(٠٠٠١>p ٨= (٨ و١ )F)، در گروه آزمایش از لحاظ آماری معنیدار است و متغیر مستقل باعث ایجاد تفاوت در این مقیاس بین دو گروه آزمایش و کنترل شده است .
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چندبعدی بر بهبود ارتباط کلامی، فعالیت های کلیشه ای و مهارت های اجتماعی کودکان اوتیستیک موثر است .