خلاصة:
با توجه به فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات و ضرورت تلفیق آن در فرایندهای یاددهی - یادگیری، این پژوهش به هدف بررسی تاثیر رمانهای گرافیکی مبتنی بر تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان در درس تاریخ آموزش و پرورش انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش اجرا شد. برای رسیدن به این هدف دانشجویان دارای تبلت یا گوشی هوشمند شناسایی و سپس به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نمونه پژوهش دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش به ترتیب 18 و17 قرار گرفتند. با استفاده از برنامه کمیک استریپ برای محتوای کتاب تاریخ آموزش و پرورش رمان گرافیکی تولید شد و در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت. گردآوری دادههای مربوط به یادگیری، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته روا و پایای (68/0) بود که پیش و پس از مداخله اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت بین نمرههای یادگیری گروه آزمایش با گروه کنترل (p < 0.002، F = 11.17) معنیدار است. مجذور ایتا نشان 25 درصد از واریانس نمرههای یادگیری تاریخ مربوط به استفاده از رمانهای گرافیکی است. با توجه به یافته پژوهش و فراگیر شدن تلفن همراه، برای دروس دانشگاهی به ویژه دروس مربوط به حوزه تاریخ توصیه میشود ناشران بزرگ مانند «سمت» در کنار هر کتاب درسی مجموعه رمانهای گرافیکی مبتنی بر تلفن همراه را ارائه کنند.
ملخص الجهاز:
"با استفاده از برنامه کمیک استریپ برای محتوای کتاب تاریخ آموزش و پرورش رمان گرافیکی تولید شد و در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت.
مجلات مصوری sourcing marginal knowledge schemas graphic novels comic books Comic Strip که داستانی را به صورت تصویری بیان میکنند و از متن هم در بین تصاویر کمک میگیرند، کمیک استریپ هستند.
با توجه به قابلیتهای مذکور رمانهای گرافیکی و عدم توجه به اصل چندوجهی بودن طراحی محتوای دروس، هدف پژوهش حاضر این است که با ارائۀ رمانهای گرافیکی به یادگیرندگان در درس تاریخ آموزش و پرورش، تأثیر آن را بر یادگیری مورد Graphic novel, Text and Narration Buhle Zinn multimodal بررسی قرار دهد.
شکل 1 نمایی از یک رمان گرافیکی مبتنی بر تلفن همراه محقق در ابتدا که هنوز متغیر مستقل ارائه نشده است از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون گرفت که این پیشآزمون، یادگیری را بر اساس آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته سنجید.
ابزار گردآوری اطلاعات: در این پژوهش برای بررسی میزان یادگیری دانشجویان آزمون پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت که توسط مدرس درس و محقق بر اساس جدول هدف - محتوا طراحی شده است.
یافتههای پژوهشی فری و فیشر (2008)، کراشن (Krashen, 2005)، سالیوان (Sullivan, 2002) و کرافورد (Crawford, 2004)، گاویگان (Gavigan, 2012)، آلن (Allen, 2006)، بول (2007) و زین (2008) نیز رمانهای گرافیکی را محرک اولیۀ انگیزۀ یادگیرندگان و ابزاری مفید برای یادگیری و درک عمیق از تاریخ معرفی میکنند."