خلاصة:
هدف هدف تعیین تاثیر تحریکات وستیبولار بر توجه و اختصاصا توجه بینایی می باشد.تا با معرفی نتایج و نحوه اثربخشی این تحریکات که به شیوه رایج مورد استفاده توسط کاردرمانان،طراحی شده است،بتوانیم مسیر روشنی را در کاربرد تحریکات وستیبولار در کار درمانی کودکان ADHD نمایان کنیم.روش بررسی در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار جور شده بود تعداد30 کودک دارای تشخیص نقص توجه/بیش فعالی ADHD در دامنه سنی 7 تا 12 سال با غلبه دست راست و بهره هوشی نرمال (آزمون وکسلر) پس از کسب رضایت و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. هردو گروه، بمدت 10 جلسه، بصورت هفته ای دو بار به مدت 5 هفته در فعالیت های معمول کاردرمانی شرکت نمودند با این تفاوت که گروه مداخله تحریکات وستیبولار را نیز در زمان جلسات کاردرمانی طبق پروتکل تعیین شده، دریافت نموند. قبل و بعد از مداخله از تمامی شرکت کنندگان آزمون (IVA –PLUS-CPT) گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار16 SPSS تجزیه و تحلیل شده و تغییرات پس آزمون و پیش آزمون بین دو گروه نیز با آزمون t مستقل مقایسه شد.پردازش نامناسب اطلاعات حسی بویژه حس وستیبولار در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی(ADHD)باعث بروز رفتارهایی همچون بی توجهی و بیش فعالی در آنها می شود.در این تحقیق،تاثیر تحریکات تعادلی بر توجه دیداری کودکان 7 تا 12 ساله با استفاده از ابزار ،IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test) مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها: تحریکات تعادلی منجر به تفاوت معنادار در متغیرهای توجه، توجه دیداری ، شد(P<0/05) ولی در ارتباط با متغیر کنترل تکانه دیداری تفاوت دو گروه معنادار نبود(P>0/05).
نتیجه گیری: استفاده از تحریکات وستیبولار منجر به افزایش توجه دیداری کودکان ADHD میشود و لذا میتواند به عنوان تکنیک درمانی در درمان این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.