خلاصة:
این مقاله بر اساس کارکردهای رسانه و نیز نقش مخاطب و رضایت وی از عملکرد رسانه، به بررسی رابطه میان دینداری مخاطبان و برآورده شدن میزان رضایت دینی آنان از رادیو و تلویزیون در ایران می پردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با ٣٨٤ نمونه در سطح تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده میزان زیاد دینداری مخاطبان و رضایت نسبی آنان از برنامه های دینی رسانه بوده، و فرضیه تحقیق که وجود رابطه میان میزان دینداری و میزان برآورده شدن انتظارات دینی از رسانه است، تایید میشود. در انتهای مقاله تلاش شده تا شکاف میان میزان بالای دینداری و میزان نسبی رضایت از برنامه .های دینی رسانه تبیین شود.
one oons of radio and television in Iran، is its religiosity. Based on this assumption، this paper attempts to investigate the relationship between religiosity of audiences and satisfaction of Iranian TV audience.
The method of research here is survey that is done based on a sample of 384 people who were interview using a questionnaire in Tehran. Results show a high level of religiosity among respondents and their relative satisfaction towards TV religious programs. There has been a positive statistical relationship between the level of audience religiosity and their satisfaction. We will explain thatf the basic dimensi there is a gap between high level of audience religiosity and their relative satisfaction towards TV religious programs.
ملخص الجهاز:
"نتایج تحقیق نشان دهنده میزان زیاد دینداری مخاطبان و رضایت نسبی آنان از برنامه های دینی رسانه بوده ، و فرضیه تحقیق که وجود رابطه میان میزان دینداری و میزان برآورده شدن انتظارات دینی از رسانه است ، تایید میشود.
داد از سوی دیگر، عوامل متعددی بر میزان رضایت مخاطبان از رسانه تاثیرگذار است ، که نگارندگان در پژوهشی آن را بررسی کرده اند (جوادی یگانه ، کلانتری و عزیزی ، ١٣٨٤) و در این مقاله تنها به بررسی برای آگاهی از برآورده شدن انتظارات دینی مخاطبین ، متغیر میزان دینداری مخاطبین از برنامه های رسانه مورد بررسی قرار گرفته است .
در مقیاس ٥ درجه ای از (عدم رضایت ) تا ٥ (رضایت کامل ) میانگین بدست آمده برای این شاخص معادل ٢/٩٥ بوده و نشان دهنده میزان بالای برآورده شدن انتظارات نمونه مورد مطالعه از برنامه های دینی صدا و سیما می باشد.
جدول ٧- توزیع فراوانی میزان انتظار جامعه دینی از رسانه ملی درصد تجمعی درصد معتبر درصد فراوانی ٧/٨ ٧/٨ ١/٨ ٣١ اصلا معتبر ۴/٢۴ ٧/١۵ ۶/١۴ ۵۶ کم ۵/٧٧ ١/۵٣ ٢/۴٩ ١٨٩ تا حدودی ۴/٩۴ ٩/١۶ ۶/١۵ ۶٠ زیاد ١٠٠ ۶/۵ ٢/۵ ٢٠ خیلی زیاد ١٠٠ ٧/٩٢ ٣۵۶ کل ٣/٧ ٢٨ بی جواب مفقوده ١٠٠ ٣٨۴ کل برای اینکه بتوان نمای دقیقتری از نتایج بدست آمده را ترسیم کرد، سعی شده تا با استفاده از نمودار مقایسه ای برای میانگین هر کدام از معرفهای ١٦ گانه انتظارات دینی ، میزان برآورده شدن هر کدام از این انتظارت در میان پاسخگویان مشخص گردد."