خلاصة:
تقوی الهی در همه امور زندگی و رفق و مدارا با دشمنان و احسان و بخشندگی و ملاطفت با دوستان از عناصر سازنده و استوار در تحکیم پایه ها و مناسبات فردی و اجتماعی هستند. قــرآن کریــم در فرازهــای بســیاری بــه تاثیــر انفــاق مــادی و بخشــش در زندگــی آدمــی پرداختــه اســت. حضــرت جــواد(ع) مصــداق عینــی آیــه: >ذرّّیــة بعض هــا مــن بعــض < و بر اســاس ادلــه روایی در بیــن امامــان شــیعه وجــود مقــدس و شــگفت انگیــز حضرتــش بــا یحیــی نبــی(ع) و عیســی مســیح(ع) بــر اســاس آیــات 13 و 30 ســوره مریــم تشــبیه شــده اســت. ســیره فــردی و اجتماعــی آن جنــاب مصداقــی از تجلــی آیــات اخلاقــی قــرآن بــر اســاس آیــه 128 ســوره نحل و 134 ســوره آل عمــران و 90 ســوره یوســف اســت. در ایــن مقالــه بــا رویکــرد تاریخــی، تفســیری و توصیفــی بــه بررســی برخــی جلوه هــای آشــکار آیــات قرآنــی در ســیره ابــن رضــا حضــرت امــام جــواد ع) پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
اوضاع سياسي اجتماعي يکـي از دشـوارترين مقاطـع زندگـي امامـان شـيعه در مقطـع حکومـت عباسـيان در دوران تجلي آيات در سيرٔە امام جواد(ع) شمارٔە ٩١ 7 امامــت حضــرت کاظــم (ع)واقــع شــده اســت .
از آن جايـي کـه حضـرت جـواد (ع)در بيـن امامـان شـيعه اوليـن امامي اسـت که در کودکـي در منصـب امامـت قـرار گرفتنـد، ايـن امـر بـراي مردمـان عصـر آن جنـاب قابـل درک تجلي آيات در سيرٔە امام جواد(ع) شمارٔە ٩١ 9 نبـود.
٢٧ کلمــه تقــي صفــت مشــبهه از تقــوي اســت ، و ايــن صفــت در قــرآن کريــم در مــورد يحيــي نبـي (ع)و در بيـن امامـان أهـل بيـت (ع)بـه امـام جـواد (ع)اطـلاق شـده اسـت ، در حالـي کـه همـۀ پيــام آوران و اوليــاي الهــي عالي تريــن درجــه تقــوا را دارا هســتند، امــا در قــرآن دربــارٔە جنــاب يحيـي مي فرمايـد: >يـا يحيـي خـذ الکتـاب بقـوة وآتينـاه الحکـم صبيـا* وحنانـا مـن لدنـا وزکاة وکان (ع) ِ ِ ٍ ِ ِ ِ تقيـا *وبـرا بوالديـه ولـم يکـن جبـارا عصيـا< )مريـم ،١٩ / ١٢-١٤(؛ »اي يحيـي کتـاب را محکـم بگيـر، و او َ ِ ِ ِ ِ ِ را در کودکـي حکمـت داديـم * و نيـز از جانـب خـود مهربانـي وپاکـي ]بـه او داديـم [ و او پرهيـزکار بـود* و بـا پـدر و مـادر خـود نيـک رفتـار بـود،و سـرکش و عصيانگـر نبـود«.
٦. الکافي »مترجم «، ٤١٢/٢؛ الإرشاد، ٣٨٤/٢.