خلاصة:
هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دوره متوسطه دوم در کلاسهای آموزش خانواده بوده است. حجم نمونه طبق جدول مورگان 420 نفر بود که به روش نمونهگیری طبقهای تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 50 سوالی 5 گزینهای در 5 خرده مقیاس مشکلات رفتاری، مسائل تربیتی و روانشناسی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی و شغلی، تربیت جنسی و ازدواج و مسائل بهداشتی و تغذیه ای استفاده شده است. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع پیمایشی بوده که برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون نسبت و آزمون کلمرگروف اسمیرنوف) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که میان نیازهای آموزشی والدین تفاوت معنادار وجود دارد. نیازهای اعلام شده به ترتیب رتبه و اولویت مسائل تربیتی و روانشناسی (بالاترین رتبه)، مسائل مربوط به مشکلات رفتاری، مسائل تحصیلی و شغلی، مسائل مربوط به تربیت جنسی و ازدواج و مسائل مرتبط با بهداشت جسمی و تغذیهای فرزندان (پایینترین رتبه) هستند. این ترتیب اولویت آموزشی حاکی از نیازهای آموزشی منحصر به فرد والدین در مناطق آموزشی مختلف است چرا که مرتبه نیازهای فوق در بعضی موارد با نتایج دیگر مطالعات همخوانی داشته و در بسیاری موارد نیز با نیازهای آموزشی والدین دیگر مناطق آموزشی متفاوت است. چنانکه در پژوهشهای مختلف از جمله دلایل اساسی عدم استقبال والدین از کلاسهای آموزش خانواده، منطبق نبودن مطالب ارائه شده در کلاسها با نیازهای واقعی آموزشی آنها، عنوان شده است پیشنهاد میگردد محتوای آموزشی این کلاسها بر اساس نیازهای زمان حال و واقعی والدین که مبتنی بر نیازسنجی آموزشی از آنها بهدست می آید، اولویت بندی و تنظیم گردد تا در حل مشکلات ایشان راهگشا باشد. چرا که رفع این مشکلات به نوعی تسهیل کننده فرآیند تربیتی دانش آموزان و در نهایت توسعه و رشد جامعه خواهد بود.
ملخص الجهاز:
"نتایج تحقیقات ثابتی (١٣٧٥)، قمری مهران (١٣٧٧)، تقی زاده (١٣٧٥) و هوشمند(١٣٨٣)، مبنی بر کاربردی نبودن محتوای کلاسهای آموزش خانواده برای اولیای دانش آموزان و مرتبط نبودن با نیازهای آنها و به تبع آن کاهش استقبال اولیا از شرکت در این کلاسها و همچنین نتایج پژوهش محمدی (١٣٨٧) دربارة ضرورت توجه به نیازهای آموزشی والدین به منظور حضور و استقبال هرچه بیشتر آنها در مدرسه و در کلاسهای پیش بینی شده و پژوهش اقدسی و همکاران (١٣٩٢) وجود رابطه مستقیم میان انجام دادن نیازسنجی و همچنین استفاده از محتوای آموزشی مناسب و میزان موفقیت کلاسهای آموزش خانواده را تایید کرده و تحقیق گروه دین و اندیشه (١٣٩٢) که توجه به نیازهای آموزشی والدین را به منزلۀ مهم ترین مسئله در آموزش خانواده مطرح کرده اند، همگی با توجه به نیازهای متنوع والدین ، انجام دادن نیازسنجی آموزشی در هر منطقه آموزشی و شناسایی اولویتهای آموزشی آنها، قبل از برگزاری دوره های آموزشی را ضروری دانسته اند.
خلاصه وضعیت اعلام نیازهای آموزشی والدین ردیف عنوان ضعیف متوسط عالی 1 شناخت نسبت به مشکلات رفتاری فرزندان 45/7 43/1 11/2 2 آشنایی با مسائل تربیتی و روان شناسی فرزندان 61/9 25/2 12/9 3 آشنایی با مسائل مشاوره و راهنمایی تحصیلی و شغلی 18/3 19/8 61/9 4 آشنایی با مسائل تربیت جنسی و ازدواج فرزندان 6/4 23/8 69/7 5 شناخت نسبت به مسائل بهداشتی و تغذیه ای فرزندان 13 /3 47/ 6 39/1 درصدهای ارائه شده در جدول شماره ٦ نشان میدهد، میان نیاز آموزشی والدین در زمینه های پنجگانه مذکور تفاوت وجود دارد."