خلاصة:
ﻗﯿﻤﺖ آﻣﻮزش ﺑﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎی آﻣﻮزش ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ و اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽرود ﻣﯿﺰان ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﺮای آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺖ و ﻣﺨﺎرج ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ، ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس دوﻟﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺗﻼش ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺘﻬﺎ از ﻣﺨﺎرج آﻣﻮزﺷﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﮑﺎﻫﻨﺪ و ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ ﺑﺮای ﺛﺒﺖﻧﺎم در ﻣﺪرﺳﻪ ﯾﺎراﻧﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﺎزوﮐﺎر ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ در زﻣﯿﻨﻪ اﺧﺘﺼﺎص دادن ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻪ اﻧﻮاع ﻣﺼﺎرف، ﺑﻪ وﯾﮋه آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﺳﺒﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺧﺎﻧﻮاده ﺿﺮورﺗﯽ ﺑﺮای اﺗﺨﺎذ ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮآورد ﮐﺸﺸﻬﺎی ﻗﯿﻤﺘﯽ ﺗﻘﺎﺿﺎی آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دﻫﮑﻬﺎی درآﻣﺪی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺮآورد ﺿﺮاﯾﺐ ﮐﺸﺸﻬﺎی ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻘﺎﺿﺎی رﺗﺮدام در ﺳﺎﻟﻬﺎی 1386 ﺗﺎ 1391 ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻼﯾﻢ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﻨﻔﯽ و ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺳﺎزﮔﺎر اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دﻫﮑﻬﺎی اول ﺗﺎ ﺷﺸﻢ ﺑﺮای ﮔﺮوه ﮐﺎﻻﯾﯽ آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎ ﮐﺸﺶ )ﺣﺴﺎس( و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﻃﺒﻘﺎت ﻫﻔﺘﻢ ﺗﺎ دﻫﻢ ﺑﯽﮐﺸﺶ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دﻫﮑﻬﺎی درآﻣﺪی ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ )ﺑﻪ اﺳﺘﺜﻨﺎی دﻫﮏ ﻫﺸﺘﻢ(، ﺣﺴﺎﺳﯿﺘﯽ ﻓﺰوﻧﺘﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺮوه ﮐﺎﻻﯾﯽ و ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ دﻫﮑﻬﺎی درآﻣﺪی ﺑﺎﻻﺗﺮ دارد. اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ آﻣﻮزش ﺗﻘﺎﺿﺎی آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻣﯿﺎن اﻗﺸﺎر ﮐﻢ درآﻣﺪ و ﻣﺮﻓﻪ ﺷﻬﺮی را ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮔﺴﺘﺮه ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی در ﻣﺨﺎرج آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻮاﻫﺪ داد.
ملخص الجهاز:
"Jung, Hall & Rhoads لانگلت و همکاران ١(٢٠١٥) با استفاده از داده های ١٦١ دانشجوی دانشگاه ایالات داکوتا نشان دادند که عوامل شهریه ، میزان فاصله از منزل ، دسترسی به عوامل عمده و روابط خانواده و دوستان با دانشگاه ، آثار معناداری بر تصمیم دانشجو برای حضور در دانشگاه یاد شده دارد.
از آنجا که تقاضای گروههای کم درآمد برای آموزش دولتی باکشش است و مخارج آموزشی آنان با تغییر قیمت آموزش بیش از دیگر گروههای درآمدی دستخوش تغییر میشود، دریافت شهریه یا افزایش بهای آموزش تحت هر عنوان ، حتی اگر برای تأمین مالی آموزش ، جبران کسری اعتبارات و پیاده سازی برنامه های بهبود کیفیت آموزش به کار گرفته شود، توزیع فرصتهای آموزشی را نابرابرتر خواهد کرد و با کاستن از سهم ناچیز آموزش عمومی در سبد هزینه خانواده ، روند حذف دانش آموزان نسبتا فقیر تشدید خواهد شد.
از آنجا که خانواده های متوسط و کم درآمد از خدمات آموزش دولتی که به بهای ارزان ارائه میشود، استفاده میکنند و نیز تقاضای گروههای کم درآمد نسبت به قیمت آموزش باکشش است ، بنابراین دریافت شهریه یا افزایش قیمت دیگر اقلام گروه کالایی آموزش بر برابری فرصتهای آموزشی تأثیر منفی خواهد گذاشت و با کاستن از سهم آموزش در سبد هزینه خانواده های کم درآمد(حساس نسبت به تغییر آموزش )، روند کاهش مخارج خصوصی خانواده های نسبتا فقیر را تشدید خواهد کرد."