خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با
خوشبینی آموزشی آنان انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی
بوده است. برای انجام دادن این تحقیق، از میان 099 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه تربیت
دبیر شهید رجایی 841 نفر از معلمان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای
مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه خوشبینی آموزشی معلمان، پرسشنامه ذهن آگاهی
تورنتو و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو بود. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار
توصیفی )میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون( و آمار استنباطی )رگرسیون
گام به گام( بوده است. نتایج نشان داد میان مولفههای ویژگیهای شخصیتی و ذهن آگاهی
معلمان با خوشبینی آموزشی آنان رابطه معنادار وجود دارد. ذهن آگاهی و ویژگیهای
شخصیتی معلمان میتواند در کل 44 درصد خوش بینی آموزشی معلمان را پیش بینی کند.
با توجه به تاثیر و اهمیت خوشبینی آموزشی معلمان به عنوان سازه ای تاثیرگذار در
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری، توجه به
ویژگیهای شخصیتی معلمان به عنوان یک پیش نیاز و ملاک ضروری در گزینش و
ارزشیابی معلمان از اهمیتی خاص برخوردار است.
ملخص الجهاز:
"همچنین در بررسی این فرضیه برای تعیین میزان پیش بینی هر یک از متغیرهای پیش بین یعنی(مؤلفه های پنجگانۀ ویژگیهای شخصیتی و ذهن آگاهی معلمان ) و درجه اهمیت هر یک از این متغیرها، از متغیر ملاک (یعنی خوش بینی آموزشی معلمان ) از آزمون رگرسیون اینتر استفاده شده است ، بنابراین فرضیه ١ تأیید می شود.
نتایج آزمون آنوا برای ویژگیهای شخصیتی و ذهن آگاهی معلمان بر خوش بینی آموزشی آنان مدل مجموع مجذورات درجه آزادی مجذور میانگین F معناداری رگرسیون 4504/62 6 750/77 8/43 0/000 باقیمانده 12017/26 135 89/01 کل 16521/89 141 متغیرهای پیش بین : ذهن آگاهی، برون گرایی، مقبولیت ، روان رنجورخویی، وظیفه شناسی، گشودگی به تجربه متغیر وابسته : خوش بینی آموزشی معلمان در جدول شماره ٤ متغیرهای نهایی خارج شده از مدل رگرسیونی، یعنی روان رنجورخویی و همچنین ضریب ثابت معادله آورده شده است .
Enter regression خطای استاندارد مقادیر پیش بینی شده -1/79 2/36 /00 1 142 خطای استاندارد باقی مانده -2/65 2/44 0/00 0/97 142 معادله ریاضی فرضیه اصلی پژوهش Y= β0 – β(x1) – β(x2) Y= 132/07 + (-0/54) Neuroticism β٠= ضریب ثابت β= ضریب زاویه یا شیب خط هر متغیر x٢ و x١ = مقدار عددی هر متغیر قرار داده شده در پژوهش بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با خوش بینی آموزشی آنان بود که در فرضیه هایی جداگانه وجود رابطه میان هر یک از متغیرهای پیش بین با ملاک تایید شد."