خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطه معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در بین خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان زنجان و والدین آنان در سال تحصیلی 90- 89 بودند که از میان آنها 213 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها به سه پرسشنامه تقدس والدگری، مقیاس ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین معنویت والدگری با کیفیت ارتباط در خانواده و سرسختی روانشناختی دانشآموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0P<). همچنین، نتایج بیانگر آن بود که متغیر کیفیت ارتباط در خانواده توانسته است واریانس قابلتوجهی از سرسختی روانشناختی دانشآموزان را تبیین کند (22 درصد)؛ چنانکه میزان بالای معنویت والدین، کیفیت بهتر ارتباط خانواده و در نتیجه سرسختی روانشناختی بیشتری را در نوجوانان در پی داشت.
ملخص الجهاز:
"(1387 سرسختی ٢ مفهومی است که به تازگی در حوزه انعطاف پذیری روان شناختی ٣ پدید آمد و ارتباط ویژگیهای درونی در کمک کردن به فرد برای غلبه بر تجارب منفی زندگی را مورد توجه قرار داد.
با توجه به مفاهیم مطرح شده ، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا کیفیت ارتباط در خانواده میتواند کارکرد متغیری واسطه ای در رابطه بین معنویت والدگری و سرسختی فرزندان داشته باشد؟ روش پژوهش روش پژوهش همبستگی از نوع توصیفی است .
متغیر پیش بین ؛ ارتباط و معنویت خانواده ضریب مسیر (بتا) معنویت والدگری در وهلۀ اول که به تنهـایی وارد معادلـه شـده اسـت ٠/١٧ است ، این میزان وقتی متغیر ارتباط در وهلۀ دوم وارد معادله میشود به ٠/٠٠٤ کاهش مییابد؛ یعنی با کنترل (وارد کردن ) متغیر کیفیت ارتباط ، رابطۀ بین معنویت والـدگری و سرسـختی روان شـناختی دیگر معنادار نشده است ، پس متغیر کیفیت ارتباط توانسته است به خوبی نقش واسطه ای را در رابطه بین متغیرهای مذکور ایفا کند.
مدل مفهومی پژوهش بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال بود که آیا کیفیت ارتباط در خانواده میتوانـد در نقش متغیری واسطه ای در رابطه بین معنویـت والـدگری و سرسـختی فرزنـدان عمـل کنـد؟ مـدل پیشنهادی پژوهش با واسطه گـری ارتبـاط خـانواده توانسـت واریـانس قابـل تـوجهی از سرسـختی روان شناختی دانش آموزان را تبیین کنـد."